Niet elke organisatie heeft de luxe dat nieuwe vrijwilligers zich spontaan aanmelden. Het werven en behouden van vrijwilligers vereist een toenemende inzet van organisaties. Daarom moeten ze actief worden benaderd en gestimuleerd.
Elk aspect van de organisatie, van activiteiten en acties tot de communicatie van bestuursleden en de berichtgeving in lokale media, draagt bij aan het imago dat de buitenwereld van de organisatie heeft. Het is daarom belangrijk om consistent te werken aan een positieve reputatie.
Zet in op goede informatieverstrekking over wat je organisatie voor staat en wat je doet. Een helder en open beeld van je organisatie helpt om de aandacht te trekken van potentiële vrijwilligers.
Hoe kan je vrijwilligers werven voor jouw organisatie? #
- Geef het werven van vrijwilligers prioriteit binnen je organisatie, zo krijgt het de aandacht die het verdient.
- Bepaal voor welke functies je vrijwilligers nodig hebt. Specificeer de taken, benodigde vaardigheden en de verwachte tijdsbesteding die ze moeten leveren.
- Kies de wervingsmethoden die het best passen bij je organisatie. Overweeg een directe benadering van potentiële vrijwilligers of één van de volgende strategieën:
- Het organiseren van een open dag of informatiebijeenkomst.
- Het opzetten van een publiciteitscampagne in lokale media (huis-aan-huisbladen).
- Het samenwerken met vrijwilligerscentrale.
- Het verspreiden van flyers en informatie via lokale gemeenschapscentra, bibliotheken of de wachtkamer van de lokale huis- en tandarts. .