
UBO staat voor ‘Ultimate Beneficial Owner’, oftewel de uiteindelijk belanghebbende van een organisatie. Dit zijn personen die daadwerkelijk eigenaar zijn van, of zeggenschap hebben over een organisatie.
Voorbeelden zijn personen die meer dan 25% van de aandelen bezitten in een bv, of die meer dan 25% direct of indirect eigendomsbelang hebben in een vof of maatschap. Deze informatie wordt geregistreerd in het KVK en UBO-register.
Voorbeelden UBO #
- Recht op minder dan 25% : In een biljartvereniging hebben vijf personen volgens de statuten recht op een deel van de winst. Elke persoon is voor slechts 20% gerechtigd tot het vermogen van de vereniging. In dit geval is geen van hen een UBO, omdat niemand meer dan 25% van het vermogen bezit.
- Meer dan 25% stemrecht: Voetbalvereniging F heeft 100 leden. De voorzitter heeft meervoudig stemrecht, waarmee hij 30% van de stemmen in handen heeft. In dit scenario is de voorzitter een UBO, omdat hij meer dan 25% van het stemrecht bezit.
Mensen die op een andere manier zeggenschap hebben, maar géén bestuurder zijn. #
Deze mensen zijn houders van feitelijke zeggenschap op basis van andere middelen en kun je aanmerken als UBO’s.
Voorbeeld UBO die geen bestuurder is #
Aanhanger Z, een supporter van politieke partij G, levert financiële bijdragen aan de partij. Hoewel Z geen officiële positie binnen de partij heeft, speelt hij als externe betrokkene toch een significante rol. In deze situatie kan Aanhanger Z beschouwd worden als een UBO (Ultimate Beneficial Owner) vanwege zijn invloedrijke bijdrage.
Zijn geen van deze belangen van toepassing? #
Indien geen van de eerder genoemde belangen van toepassing is, worden de bestuurders automatisch beschouwd als de UBO’s van de organisatie.
Zijn er UBO’s met meer dan 1 belang? #
Als er UBO’s zijn met meer dan één belang, geef dan voorrang aan het hoogst genoteerde belang dat relevant is.
Het UBO-register is bedoeld om te helpen bij het voorkomen van misbruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en de financiering van terrorisme.