Het HR bevat de interne regels en werkwijze van de organisatie. Dit is een aanvulling op de statuten.
Het Huishoudelijk Reglement moet altijd in overeenstemming zijn met de statuten van de organisatie. Als er een conflict is tussen de twee, hebben de statuten altijd voorrang.
Tip: Zorg ervoor dat alle bestuursleden duidelijk inzicht hebben in de gemaakte afspraken binnen de organisatie.
In de statuten leg je alle belangrijke afspraken vast die voor ten minste vijf jaar geldig blijven, voor zover je die op het moment van opstellen kunt bepalen. Voor zaken die flexibeler zijn en mogelijk op korte of middellange termijn wijzigingen ondergaan, gebruik je het Huishoudelijk Reglement (HR). Hierin staan afspraken, regels en richtlijnen die regelmatiger bijgewerkt kunnen worden.
Denk aan:
- Het beleid van de organisatie;
- De taken en bevoegdheden van het bestuur, (de ALV) en de bestuursleden;
- De vergaderingen en besluitvorming;
- (Het lidmaatschap van de vereniging);
- Communicatie;
- De inkomsten en uitgaven van de vereniging;
- Het royeren van bestuurders en de maatregelen die je kan nemen tegen leden;
- Het instellen van commissies.
Tip: Het is aan te raden om het Huishoudelijk Reglement jaarlijks te herzien en te evalueren.