Ga naar de inhoud
Meld je aan voor de 2e Algemene Ledenvergadering – werkplan + begroting 2026 op 10 september
Jeugdwerk Limburg
  • Home
  • Wat we doen
    • Gratis kennisbank
    • Netwerk en uitwisseling
    • Advies en maatwerk
    • Beleidsondersteuning
    • Praktijkgerichte scholingen
    • Onze projecten
  • Over ons
    • Historie Jeugdwerk Limburg
    • Ontmoet het team
    • Onze samenwerkingspartners
    • Onze leden
  • Doe mee
    • Evenementen Agenda
    • Word lid van Jeugdwerk Limburg
    • Word partner van Jeugdwerk Limburg
    • Praktijkgerichte scholingen
  • Word lid
  • Kennisbank
    • Nieuws
    • Veiligheidswijzer
    • Programmatips
    • Geldtips
    • Bivak- en kampaccommodaties
    • Maatschappelijke organisaties
  • Contact
  • Home
  • Wat we doen
    • Gratis kennisbank
    • Netwerk en uitwisseling
    • Advies en maatwerk
    • Beleidsondersteuning
    • Praktijkgerichte scholingen
    • Onze projecten
  • Over ons
    • Historie Jeugdwerk Limburg
    • Ontmoet het team
    • Onze samenwerkingspartners
    • Onze leden
  • Doe mee
    • Evenementen Agenda
    • Word lid van Jeugdwerk Limburg
    • Word partner van Jeugdwerk Limburg
    • Praktijkgerichte scholingen
  • Word lid
  • Kennisbank
    • Nieuws
    • Veiligheidswijzer
    • Programmatips
    • Geldtips
    • Bivak- en kampaccommodaties
    • Maatschappelijke organisaties
  • Contact

Inleiding

2
  • Aanleiding voor de veiligheidsmap
  • Voorschriften van de overheid

Organisatie

16
  • Het idee van de organisatie
  • Rechtsvorm kiezen
  • Aansprakelijkheid
  • Vrijwilligersverzekering
  • Taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden
  • Statuten
  • Huishoudelijk Reglement (HR)
  • Notaris
  • Inschrijven Kvk Handelsregister
  • SBI Code
  • UBO-registratie
  • Aanvragen bankrekeningnummer
  • Aanvragen ANBI status
  • Aanvragen eHerkenning
  • Aanvragen verzekering
  • Aanmaken website en sociale media

Activiteiten

22
  • Draaiboek maken
  • Werken met gereedschap
  • Spelen met en bij het water
  • Naar het zwembad
  • Naar de zee en recreatieplassen
  • Naar de speelplek
  • Kampvuur
  • Buitenactiviteiten
  • Verkeersregelaars bij activiteiten
  • Bar geopend tijdens activiteiten
  • Koken en/of bakken
    • Veilige voedselbereiding en -opslag
    • Inkoop goederen – verpakking
    • Ontvangst goederen
    • Opslaan producten
    • (Voor)bereiden gerechten – Hygiëne
    • (Voor)bereiden gerechten – schoonmaken
    • (Voor)bereiden gerechten – Ontdooien
    • Bereiden van gerechten
    • Presenteren en serveren
    • Afruimen
    • Barbecueën
    • Gezonde voeding

Vrijwilligersbeleid

7
  • Wat houdt een vrijwilligersbeleid in?
  • Bezinnen: Kijk kritisch naar je organisatie
  • Vrijwilligers binnenhalen
  • Begeleiden vrijwilligers
  • Attentiebeleid ter beloning
  • Behouden van vrijwilligers
  • Beëindigen

Veiligheidsbeleid

31
  • Waarom is een veiligheidsbeleid nodig?
  • Fysieke veiligheid
  • Sociale veiligheid
  • Wanneer is er sprake van ongewenst gedrag?
  • Wat is preventief beleid?
  • Hoe kan ik het preventieve beleid vormgeven?
  • Preventief beleid opstellen
    • A. Omgangsregels opstellen
    • B. Voorlichting en trainingen verzorgen
    • C. Aanname gesprek
    • D.  Risico’s in kaart brengen en vastleggen
    • E. Gedragscode opstellen
    • F.  Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) vragen
    • G. Meldprotocol opstellen
    • H. Vertrouwens(contact)-persoon
    • I. Interne coördinator/ adviseur voor veiligheidskwesties
  • Maatregels voor fysieke veiligheid
    • Verbandtrommel
    • Insectenbeten
    • Bescherming tegen de zon
  • Omgaan met sociale onveiligheid
    • Wat zijn uitdagingen voor de sociale veiligheid?
    • Omgaan met ongewenst gedrag
    • Ethiek
    • Omgaan met pesten
    • Omgaan met discriminatie en racisme
    • Positief omgaan met deelnemers
    • Omgaan met alcohol = Alcoholwet
    • Omgaan met drugs = Drugsbeleid
    • Omgaan met roken = tabakswet
    • Omgaan met vervoer = gordelplicht
    • Omgaan met fietsveiligheid
    • Omgaan met gegevens = AVG
    • Omgaan met voedselbereiding = HACCP

Het gebouw

8
  • Een veilig gebouw
  • Huisregels
  • Calamiteitenplan
  • Legionellabacterie
  • Ontruimingsplan en signaal
  • Brandblusmiddelen
  • Brandveiligheid met checklist
  • Faciliteiten
  • Home
  • Veiligheidswijzer
  • Organisatie
  • Aanvragen ANBI status
Categorieën bekijken

Aanvragen ANBI status

veiligheidswijzer-7-ANBI-min

ANBI staat voor ‘Algemeen Nut Beogende Instelling’. Een instelling kan deze status verkrijgen als zij zich hoofdzakelijk richt op het algemeen belang. Het kiezen voor de ANBI-status vereist aangepaste statuten en is een belangrijke beslissing.

Hoewel er belastingvoordelen verbonden zijn aan de ANBI-status, brengt het ook strengere administratieve verplichtingen met zich mee, beperkingen in de soorten activiteiten die ontplooid kunnen worden, en enkele andere formele vereisten.

Het is ook belangrijk om te weten dat statuten van ANBI’s specifiek zijn en niet zomaar onderling uitwisselbaar.

Veelgestelde vragen over de ANBI-status #

We krijgen regelmatig vragen van initiatieven die een bankrekening willen openen over de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)-status. Daarom delen we hier de belangrijkste informatie.

Wat is een ANBI-status? #

De ANBI-status biedt zowel de organisatie als donateurs fiscale voordelen, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Voldoet je organisatie aan het ‘algemeen nut’? #

Om in aanmerking te komen, moet minstens 90% van de activiteiten van de organisatie bijdragen aan het algemeen nut. Dit betekent dat de organisatie zich inzet voor maatschappelijke belangen, zoals:

  • Armoedebestrijding
  • Onderwijs
  • Volksgezondheid
  • Kunst en cultuur
  • Natuurbehoud en milieu
  • Mensenrechten
  • Religie, levensbeschouwing of spiritualiteit
  • Wetenschappelijk onderzoek
  • Opvang en zorg voor kwetsbare groepen

Als jouw organisatie zich richt op een van deze gebieden, is de kans groot dat jullie in aanmerking komen.

Wat zijn de voordelen van een ANBI-status? #

  • Vrijstelling van schenk- en erfbelasting – Schenkingen en nalatenschappen gaan volledig naar de organisatie, zonder belastingafdracht.
  • Interessanter voor donateurs – Grote donateurs kunnen belastingvoordelen krijgen op hun giften.
  • Giften zijn aftrekbaar – Particulieren kunnen giften aftrekken van hun inkomstenbelasting, bedrijven van hun vennootschapsbelasting. Dit maakt schenken financieel aantrekkelijker.

Hoe vraag je een ANBI-status aan? #

Je vraagt de ANBI-status aan via de Belastingdienst. Dit doe je door in te loggen en een aantal vragen te beantwoorden over jullie organisatie.

1.Log in bij de Belastingdienst (Website link opent in een nieuw tabblad) #

2.Beantwoord de vragen over jullie organisatie #

  • Om wat voor instelling gaat het? → Stichting
  • Ben je bestuurder van de instelling? → Ja
  • Verdient de instelling geld met activiteiten die het algemeen belang dienen? → Ja
  • Zijn de opbrengsten hiervan groter dan de kosten? → Nee
  • Verdient de instelling geld met nevenactiviteiten? → Ja of nee (afhankelijk van jullie situatie)
    • Als het antwoord ‘ja’ is op nevenactiviteiten:
      • Zijn de opbrengsten uit deze nevenactiviteiten groter dan de kosten? → Ja
      • Wordt deze winst voor meer dan 90% gebruikt voor de hoofdactiviteiten van de ANBI? → Ja
    • Als het antwoord ‘nee’ is op nevenactiviteiten:
      • Is de zeggenschap over het eigen vermogen gelijk verdeeld over meerdere personen of instellingen? → Ja
      • Krijgen beleidsbepalende personen een vergoeding voor gemaakte onkosten? → Nee
      • Krijgen beleidsbepalende personen een vergoeding voor bestuursvergaderingen (vacatiegeld)? → Nee
      • Wordt het overgebleven vermogen bij opheffing uitsluitend besteed aan een ANBI? → Ja
      • Is een van de bestuursleden of gezichtsbepalende personen in de afgelopen vier jaar veroordeeld voor een misdrijf? → Nee
      • Zijn alle verplichte gegevens gepubliceerd op een website? → Ja

Een ANBI is verplicht om de volgende gegevens openbaar te maken op een website:

  • Naam van de instelling
  • RSIN of fiscaal nummer
  • Contactgegevens van de instelling
  • Duidelijke beschrijving van de doelstelling
  • Hoofdlijnen van het beleidsplan
  • Functies en namen van de bestuurders
  • Beloningsbeleid
  • Verslag van de uitgeoefende activiteiten
  • Financiële verantwoording

3. Gegevens van de instelling opgeven #

Bij de aanvraag moeten de volgende gegevens worden verstrekt:

  • Naam van de instelling
  • RSIN-nummer (te vinden in het KvK-uittreksel onder het KvK-nummer)
  • Telefoonnummer
  • Internetadres (website)
  • Plaats
  • Oprichtingsdatum (te vinden in het KvK-uittreksel en/of statuten)
  • Postadres
  • Gegevens van een contactpersoon

4. Doel van de instelling en aanvullende vragen #

Raadpleeg de statuten om deze vragen correct te beantwoorden:

  • Is de stichting opgericht vanwege nalatenschap na een overlijden? → Nee
  • Wilt u een vroegere ingangsdatum opgeven? → Nee, de ingangsdatum is vandaag
  • Is de instelling actief op cultureel gebied? → Nee

5. Upload het beleidsplan #

Bij de aanvraag moet een beleidsplan worden ingediend. Zie het format hieronder in de bijlage.

Dit beleidsplan moet de volgende punten bevatten:

  • Doel van de organisatie en welke activiteiten worden uitgevoerd om dit doel te bereiken.
  • Hoe de organisatie aan inkomsten komt (bijvoorbeeld donaties, subsidies).
  • Waar het geld aan wordt uitgegeven.
  • Hoe het vermogen wordt beheerd.
Icoon

Format Beleidsplan #

1 bestand(en) 214.70 KB
Download
Deel dit artikel :
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Heb je vragen hierover? Neem dan contact op.

How can we help?

Geüpdatet op 6 februari 2025
Aanvragen bankrekeningnummerAanvragen eHerkenning
Inhoudsopgave
  • Veelgestelde vragen over de ANBI-status
    • Wat is een ANBI-status?
    • Voldoet je organisatie aan het ‘algemeen nut’?
    • Wat zijn de voordelen van een ANBI-status?
    • Hoe vraag je een ANBI-status aan?
      • 1.Log in bij de Belastingdienst (Website link opent in een nieuw tabblad)
      • 2.Beantwoord de vragen over jullie organisatie
      • 3. Gegevens van de instelling opgeven
      • 4. Doel van de instelling en aanvullende vragen
      • 5. Upload het beleidsplan
    • Format Beleidsplan

Volg ons online:

Facebook-f Linkedin-in Instagram

Kenniscentrum

  • Veiligheidswerkmap
  • Programmatips
  • Trainingen
  • Bivak- en kampaccommodaties
  • Maatschappelijke organisaties

Projecten

  • Alle projecten
  • Veiligheid binnen handbereik!
  • Onbeperkt jeugdwerk
  • Krachtige vrijwilliger organisaties

Over

  • Over Jeugdwerk Limburg
  • Ontmoet het team
  • Onze samenwerkingspartners
  • Contact
  • Beheer je FLITS!-abonnement
Download Mediakit

DOE MEE

  • Word lid
  • Alle leden
  • Evenementen agenda
  • Voeg als partner een event toe
  • Voeg een review toe

© 2002-2024 Jeugdwerk Limburg | Algemene voorwaarden | Privacy beleid | Cookie verklaring

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}