
ANBI staat voor ‘Algemeen Nut Beogende Instelling’. Een instelling kan deze status verkrijgen als zij zich hoofdzakelijk richt op het algemeen belang. Het kiezen voor de ANBI-status vereist aangepaste statuten en is een belangrijke beslissing.
Hoewel er belastingvoordelen verbonden zijn aan de ANBI-status, brengt het ook strengere administratieve verplichtingen met zich mee, beperkingen in de soorten activiteiten die ontplooid kunnen worden, en enkele andere formele vereisten.
Het is ook belangrijk om te weten dat statuten van ANBI’s specifiek zijn en niet zomaar onderling uitwisselbaar.
Veelgestelde vragen over de ANBI-status #
We krijgen regelmatig vragen van initiatieven die een bankrekening willen openen over de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)-status. Daarom delen we hier de belangrijkste informatie.
Wat is een ANBI-status? #
De ANBI-status biedt zowel de organisatie als donateurs fiscale voordelen, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Voldoet je organisatie aan het ‘algemeen nut’? #
Om in aanmerking te komen, moet minstens 90% van de activiteiten van de organisatie bijdragen aan het algemeen nut. Dit betekent dat de organisatie zich inzet voor maatschappelijke belangen, zoals:
- Armoedebestrijding
- Onderwijs
- Volksgezondheid
- Kunst en cultuur
- Natuurbehoud en milieu
- Mensenrechten
- Religie, levensbeschouwing of spiritualiteit
- Wetenschappelijk onderzoek
- Opvang en zorg voor kwetsbare groepen
Als jouw organisatie zich richt op een van deze gebieden, is de kans groot dat jullie in aanmerking komen.
Wat zijn de voordelen van een ANBI-status? #
- Vrijstelling van schenk- en erfbelasting – Schenkingen en nalatenschappen gaan volledig naar de organisatie, zonder belastingafdracht.
- Interessanter voor donateurs – Grote donateurs kunnen belastingvoordelen krijgen op hun giften.
- Giften zijn aftrekbaar – Particulieren kunnen giften aftrekken van hun inkomstenbelasting, bedrijven van hun vennootschapsbelasting. Dit maakt schenken financieel aantrekkelijker.
Hoe vraag je een ANBI-status aan? #
Je vraagt de ANBI-status aan via de Belastingdienst. Dit doe je door in te loggen en een aantal vragen te beantwoorden over jullie organisatie.
1.Log in bij de Belastingdienst (Website link opent in een nieuw tabblad) #
2.Beantwoord de vragen over jullie organisatie #
- Om wat voor instelling gaat het? → Stichting
- Ben je bestuurder van de instelling? → Ja
- Verdient de instelling geld met activiteiten die het algemeen belang dienen? → Ja
- Zijn de opbrengsten hiervan groter dan de kosten? → Nee
- Verdient de instelling geld met nevenactiviteiten? → Ja of nee (afhankelijk van jullie situatie)
- Als het antwoord ‘ja’ is op nevenactiviteiten:
- Zijn de opbrengsten uit deze nevenactiviteiten groter dan de kosten? → Ja
- Wordt deze winst voor meer dan 90% gebruikt voor de hoofdactiviteiten van de ANBI? → Ja
- Als het antwoord ‘nee’ is op nevenactiviteiten:
- Is de zeggenschap over het eigen vermogen gelijk verdeeld over meerdere personen of instellingen? → Ja
- Krijgen beleidsbepalende personen een vergoeding voor gemaakte onkosten? → Nee
- Krijgen beleidsbepalende personen een vergoeding voor bestuursvergaderingen (vacatiegeld)? → Nee
- Wordt het overgebleven vermogen bij opheffing uitsluitend besteed aan een ANBI? → Ja
- Is een van de bestuursleden of gezichtsbepalende personen in de afgelopen vier jaar veroordeeld voor een misdrijf? → Nee
- Zijn alle verplichte gegevens gepubliceerd op een website? → Ja
- Als het antwoord ‘ja’ is op nevenactiviteiten:
Een ANBI is verplicht om de volgende gegevens openbaar te maken op een website:
- Naam van de instelling
- RSIN of fiscaal nummer
- Contactgegevens van de instelling
- Duidelijke beschrijving van de doelstelling
- Hoofdlijnen van het beleidsplan
- Functies en namen van de bestuurders
- Beloningsbeleid
- Verslag van de uitgeoefende activiteiten
- Financiële verantwoording
3. Gegevens van de instelling opgeven #
Bij de aanvraag moeten de volgende gegevens worden verstrekt:
- Naam van de instelling
- RSIN-nummer (te vinden in het KvK-uittreksel onder het KvK-nummer)
- Telefoonnummer
- Internetadres (website)
- Plaats
- Oprichtingsdatum (te vinden in het KvK-uittreksel en/of statuten)
- Postadres
- Gegevens van een contactpersoon
4. Doel van de instelling en aanvullende vragen #
Raadpleeg de statuten om deze vragen correct te beantwoorden:
- Is de stichting opgericht vanwege nalatenschap na een overlijden? → Nee
- Wilt u een vroegere ingangsdatum opgeven? → Nee, de ingangsdatum is vandaag
- Is de instelling actief op cultureel gebied? → Nee
5. Upload het beleidsplan #
Bij de aanvraag moet een beleidsplan worden ingediend. Zie het format hieronder in de bijlage.
Dit beleidsplan moet de volgende punten bevatten:
- Doel van de organisatie en welke activiteiten worden uitgevoerd om dit doel te bereiken.
- Hoe de organisatie aan inkomsten komt (bijvoorbeeld donaties, subsidies).
- Waar het geld aan wordt uitgegeven.
- Hoe het vermogen wordt beheerd.