Ga naar de inhoud
Meld je aan voor de 2e Algemene Ledenvergadering – werkplan + begroting 2026 op 10 september
Jeugdwerk Limburg
  • Home
  • Wat we doen
    • Gratis kennisbank
    • Netwerk en uitwisseling
    • Advies en maatwerk
    • Beleidsondersteuning
    • Praktijkgerichte scholingen
    • Onze projecten
  • Over ons
    • Historie Jeugdwerk Limburg
    • Ontmoet het team
    • Onze samenwerkingspartners
    • Onze leden
  • Doe mee
    • Evenementen Agenda
    • Word lid van Jeugdwerk Limburg
    • Word partner van Jeugdwerk Limburg
    • Praktijkgerichte scholingen
  • Word lid
  • Kennisbank
    • Nieuws
    • Veiligheidswijzer
    • Programmatips
    • Geldtips
    • Bivak- en kampaccommodaties
    • Maatschappelijke organisaties
  • Contact
  • Home
  • Wat we doen
    • Gratis kennisbank
    • Netwerk en uitwisseling
    • Advies en maatwerk
    • Beleidsondersteuning
    • Praktijkgerichte scholingen
    • Onze projecten
  • Over ons
    • Historie Jeugdwerk Limburg
    • Ontmoet het team
    • Onze samenwerkingspartners
    • Onze leden
  • Doe mee
    • Evenementen Agenda
    • Word lid van Jeugdwerk Limburg
    • Word partner van Jeugdwerk Limburg
    • Praktijkgerichte scholingen
  • Word lid
  • Kennisbank
    • Nieuws
    • Veiligheidswijzer
    • Programmatips
    • Geldtips
    • Bivak- en kampaccommodaties
    • Maatschappelijke organisaties
  • Contact

Inleiding

2
  • Aanleiding voor de veiligheidsmap
  • Voorschriften van de overheid

Organisatie

16
  • Het idee van de organisatie
  • Rechtsvorm kiezen
  • Aansprakelijkheid
  • Vrijwilligersverzekering
  • Taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden
  • Statuten
  • Huishoudelijk Reglement (HR)
  • Notaris
  • Inschrijven Kvk Handelsregister
  • SBI Code
  • UBO-registratie
  • Aanvragen bankrekeningnummer
  • Aanvragen ANBI status
  • Aanvragen eHerkenning
  • Aanvragen verzekering
  • Aanmaken website en sociale media

Activiteiten

22
  • Draaiboek maken
  • Werken met gereedschap
  • Spelen met en bij het water
  • Naar het zwembad
  • Naar de zee en recreatieplassen
  • Naar de speelplek
  • Kampvuur
  • Buitenactiviteiten
  • Verkeersregelaars bij activiteiten
  • Bar geopend tijdens activiteiten
  • Koken en/of bakken
    • Veilige voedselbereiding en -opslag
    • Inkoop goederen – verpakking
    • Ontvangst goederen
    • Opslaan producten
    • (Voor)bereiden gerechten – Hygiëne
    • (Voor)bereiden gerechten – schoonmaken
    • (Voor)bereiden gerechten – Ontdooien
    • Bereiden van gerechten
    • Presenteren en serveren
    • Afruimen
    • Barbecueën
    • Gezonde voeding

Vrijwilligersbeleid

7
  • Wat houdt een vrijwilligersbeleid in?
  • Bezinnen: Kijk kritisch naar je organisatie
  • Vrijwilligers binnenhalen
  • Begeleiden vrijwilligers
  • Attentiebeleid ter beloning
  • Behouden van vrijwilligers
  • Beëindigen

Veiligheidsbeleid

31
  • Waarom is een veiligheidsbeleid nodig?
  • Fysieke veiligheid
  • Sociale veiligheid
  • Wanneer is er sprake van ongewenst gedrag?
  • Wat is preventief beleid?
  • Hoe kan ik het preventieve beleid vormgeven?
  • Preventief beleid opstellen
    • A. Omgangsregels opstellen
    • B. Voorlichting en trainingen verzorgen
    • C. Aanname gesprek
    • D.  Risico’s in kaart brengen en vastleggen
    • E. Gedragscode opstellen
    • F.  Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) vragen
    • G. Meldprotocol opstellen
    • H. Vertrouwens(contact)-persoon
    • I. Interne coördinator/ adviseur voor veiligheidskwesties
  • Maatregels voor fysieke veiligheid
    • Verbandtrommel
    • Insectenbeten
    • Bescherming tegen de zon
  • Omgaan met sociale onveiligheid
    • Wat zijn uitdagingen voor de sociale veiligheid?
    • Omgaan met ongewenst gedrag
    • Ethiek
    • Omgaan met pesten
    • Omgaan met discriminatie en racisme
    • Positief omgaan met deelnemers
    • Omgaan met alcohol = Alcoholwet
    • Omgaan met drugs = Drugsbeleid
    • Omgaan met roken = tabakswet
    • Omgaan met vervoer = gordelplicht
    • Omgaan met fietsveiligheid
    • Omgaan met gegevens = AVG
    • Omgaan met voedselbereiding = HACCP

Het gebouw

8
  • Een veilig gebouw
  • Huisregels
  • Calamiteitenplan
  • Legionellabacterie
  • Ontruimingsplan en signaal
  • Brandblusmiddelen
  • Brandveiligheid met checklist
  • Faciliteiten
  • Home
  • Veiligheidswijzer
  • Activiteiten
  • Naar de speelplek
Categorieën bekijken

Naar de speelplek

veiligheidswijzer-50-Speelplek-min

Veel jeugdclubs beschikken over speeltoestellen op hun buitenterrein, zoals klimrekken, handbaldoelen of zandbakken. Deze toestellen dienen te voldoen aan specifieke veiligheidseisen. Het is belangrijk om ze regelmatig te onderhouden, want slecht onderhouden speeltoestellen kunnen een gevaar vormen. Regelmatige inspectie en onderhoud zijn essentieel om de veiligheid van de toestellen te garanderen.

Voorbeelden van slecht onderhoud #

  • Uitstekende bouten of spijkers;
  • Verrotte balken;
  • Een slecht onderhouden ondergrond.

Daarnaast kan de constructie van het speeltoestel onveilig zijn.

Voorbeeld van onveilige constructie #

Een voorbeeld van een onveilige constructie bij speeltoestellen is het gebruik van rondhout dat ‘koud’ aan elkaar bevestigd is. Dit betekent dat de houten palen op elkaar worden gelegd en vervolgens met een bout en moeren worden vastgezet. Deze manier van bevestigen kan gevaarlijk zijn omdat de uitstekende bouteinden met moeren letsel kunnen veroorzaken.

Bovendien bestaat er een risico op verstrikking, doordat kinderen vast kunnen komen te zitten aan de verbindingen van de palen. Het is dus belangrijk om dergelijke constructies te vermijden of extra maatregelen te nemen om deze risico’s te minimaliseren.

Wie is verantwoordelijk? #

In de regel is de beheerder verantwoordelijk:

‘De beheerder van een speeltoestel zorgt ervoor dat het toestel zodanig is geïnstalleerd, gemonteerd en zodanig is beproeft, geïnspecteerd en onderhouden en zodanig van opschriften is voorzien dar er bij gebruik geen gevaar voor de gezondheid of veiligheid van personen bestaat.’

De organisatie is verantwoordelijk voor onder andere het installeren, onderhouden en inspecteren van de speeltoestellen. Vervolgens dient van elk speeltoestel een logboek te worden bijgehouden.

Wat houdt deze verantwoordelijkheid in? #

De verantwoordelijkheid voor de veiligheid van speeltoestellen houdt in dat je als beheerder zelf regelmatig inspecties uitvoert.

Inspecteren betekent dat je controleert of de speelplek op dat moment voldoet aan de veiligheidsnormen. Tijdens zo’n inspectie kijk je naar eventuele gebreken, zoals uitstekende spijkers, loszittende bouten, scherpe objecten in of onder het speeltoestel, en andere potentieel gevaarlijke voorwerpen. Daarnaast beoordeel je de slijtage van onderdelen zoals de ophangingen van schommels, bevestigingen, verbindingen, netten, en de ondergrond.

Door deze inspecties regelmatig uit te voeren, kun je de veiligheid van de speeltoestellen waarborgen en eventuele risico’s tot een minimum beperken.

Voorbeeld jaarlijkse inspectie

Bij de jaarlijkse inspectie van speeltoestellen dien je de volgende aspecten zorgvuldig te controleren:

  • Sterkte en stabiliteit: Controleer of het toestel stevig en stabiel is.
  • Vrije ruimte: Zorg dat er voldoende vrije ruimte is op en rond het toestel.
  • Veilige toegang: Controleer of de toegang tot het toestel veilig is.
  • Valbeveiliging: Beoordeel de effectiviteit van eventuele valbeveiliging.
  • Beklemmingsgevaar: Controleer op mogelijke plekken waar kinderen bekneld kunnen raken.
  • Scherpe randen en punten: Inspecteer op scherpe randen en punten die verwondingen kunnen veroorzaken.
  • Valruimte: Beoordeel de veiligheid van de ruimte waar kinderen kunnen vallen.
  • Bodem van/onder het toestel: Inspecteer de bodem in en onder het toestel op veiligheid en geschiktheid.
  • Productinformatie: Controleer de beschikbare productinformatie voor eventuele specifieke veiligheidsinstructies.
Bron: https://evertwoltjes.nl/speeltoestellen/

Inspectie door de gemeente #

Gemeenten voeren jaarlijks grondige inspecties uit op alle speeltoestellen in de openbare ruimte. Vaak wordt dit werk uitbesteed aan gespecialiseerde inspectiebureaus. Dit houdt in dat, in de meeste gevallen, de speeltoestellen op het terrein van jouw organisatie, mits openbaar toegankelijk, jaarlijks door de gemeente worden geïnspecteerd. De gemeente heeft immers een belang bij het waarborgen van veilige speelplekken binnen haar grenzen.

Het is aan te raden om zelf een logboek bij te houden van de staat en onderhoud van de speeltoestellen.

Logboek #

Het logboek is een essentieel document waarin je alle informatie over het onderhoud en de inspecties van speeltoestellen bijhoudt. Voor elk speeltoestel bevat het logboek een kopie van de resultaten van de veiligheidskeuringen, wat helpt om aan te tonen dat de toestellen veilig zijn en voldoen aan de normen. Daarnaast kunnen er andere belangrijke documenten in worden opgenomen, zoals gebruiksaanwijzingen.

In het logboek vind je de volgende onderdelen:

  1. Basisgegevens: Dit bevat algemene informatie over elk speeltoestel, zoals de fabrikant, het type, de installatiedatum en de locatie.
  2. Inspecties en reparaties: Hierin worden alle controles en eventuele reparaties gedetailleerd beschreven, met vermelding van de data en de aard van de werkzaamheden.
  3. Keuringen: Overzicht van alle formele keuringen, inclusief de resultaten en eventuele aanbevelingen.
  4. Ongevallen: Een overzicht van eventuele ongevallen die hebben plaatsgevonden in relatie tot de speeltoestellen, met details over het incident en vervolgacties.

Een goed bijgehouden logboek is niet alleen belangrijk voor de veiligheid, maar ook voor het bieden van belangrijke informatie bij externe controles of in geval van incidenten.

Deel dit artikel :
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Heb je vragen hierover? Neem dan contact op.

How can we help?

Geüpdatet op 19 juni 2024
Naar de zee en recreatieplassenKampvuur
Inhoudsopgave
  • Voorbeelden van slecht onderhoud
  • Voorbeeld van onveilige constructie
  • Wie is verantwoordelijk?
    • Wat houdt deze verantwoordelijkheid in?
  • Inspectie door de gemeente
  • Logboek

Volg ons online:

Facebook-f Linkedin-in Instagram

Kenniscentrum

  • Veiligheidswerkmap
  • Programmatips
  • Trainingen
  • Bivak- en kampaccommodaties
  • Maatschappelijke organisaties

Projecten

  • Alle projecten
  • Veiligheid binnen handbereik!
  • Onbeperkt jeugdwerk
  • Krachtige vrijwilliger organisaties

Over

  • Over Jeugdwerk Limburg
  • Ontmoet het team
  • Onze samenwerkingspartners
  • Contact
  • Beheer je FLITS!-abonnement
Download Mediakit

DOE MEE

  • Word lid
  • Alle leden
  • Evenementen agenda
  • Voeg als partner een event toe
  • Voeg een review toe

© 2002-2024 Jeugdwerk Limburg | Algemene voorwaarden | Privacy beleid | Cookie verklaring

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}