Meld je aan voor de Algemene Ledenvergadering Werkplan & Begroting 2025 op 5 september!
Jeugdwerk Limburg
Search
Close this search box.

Tussendoor trek? Kies een gezonde snack!

Jeugdwerk Limburg helpt het lokale jeugdwerk met omdenken in het maken van voedselkeuzes door het geven van tips voor alternatieve snacks. Samen met Scouting Limburg, Speeltuinwerk Limburg en JongNL Limburg hebben wij een mooie verzameling tips samengesteld. Bij het samenstellen van de tips hebben we rekening gehouden met onderstaande criteria:

  • Zo prijsvriendelijk mogelijk (geld);
  • Zo weinig mogelijk vrijwilligers nodig (organisatie);
  • Zo lang mogelijk houdbaar (kwaliteit);
  • Zo min mogelijk instructies nodig (informatie);
  • Zo weinig mogelijk handelingen (tijd).

We hebben de tips onderverdeeld in een viertal hoofdcategorieën en onderstaand treffen jullie een greep uit de vele alternatieven die we hebben verzameld aan.

Tip 1. Kies een alternatieve snack

Maak een alternatieve keuze! Chips, ijsjes en snoep liggen voor de hand om als tussendoortje aan te bieden aan kinderen/jongeren.

Een lekker fris, fruitig en/of sappig alternatief is misschien nog wel lekkerder en jullie werken bewust mee aan de “gezonde generatie”.

Onderstaand een aantal vergelijkingen tussen de standaard snacks en een fris, fruitig en/of sappig alternatief hiervoor.

Plaats iets lekkers in het zich of bij de ingang! Zien doet eten!

Een grote kist appels, een kom bananen, en bakjes druiven, snoeptomaatjes en komkommerstukjes zijn frisse alternatieven voor de grote potten snoep en chips. Ga er mee rond in de speeltuin of tijdens een groepsavond. Lekker verfrissend, dorstlessend én gezond. 

Maaltijdsoep in plaats van vlees

Maar denk op kamp ook eens aan een lekkere goedgevulde maaltijdsoep in plaats van een bbq of kies voor een vegetarische maaltijd in plaats van een gerecht met vlees!

Regenboogwater in plaats van gesuikerde dranken 

Een gezond alternatief voor frisdrank of andere gesuikerde dranken is regenboog- of fruitwater. Vul een waterdispenser of een glazen waterkan met tapkraan, met vers koud water en voeg er stukjes fruit aan toe. Frisse combinaties zijn: aardbeien, limoen en blauwe bessen. Andere opties zijn citroen, munt en komkommer of watermeloen en munt. Het geheel oogt vrolijk, smaakt heerlijk en is een gezond én goedkoop alternatief voor frisdrank

Kies tarwe of volkorenbrood in plaats van wit brood

Tijdens het ontbijt en lunch kun je een mix aanbieden van verschillende soorten bruin brood. Zo leren kinderen ook iets anders eten, dan dat ze gewend zijn. 

Tip 2. Ga op bezoek bij de boer!

Breng een bezoek aan een lokale boer: een gezellig & leerzaam uitje! Win-Win dus.

  • Ga op bezoek bij een lokale boer en vraag gelijktijdig om 2e keus groente en/of fruit (prijsvriendelijker);
  • Ga bessen plukken bij de boer en maak er daarna zelf jam van;
  • Ga zelf groente en/of fruit plukken.

Óf praat eens met de lokale fruitboer of hij jullie een leuk prijsje maakt of het fruit dat overblijft schenkt

Tip 3. Restjes nuttigen

Gooi restjes niet weg maar gebruik ze (als basis) voor een volgende maaltijd. (Op-)Gebakken aardappelen, pannenkoeken met restjes erin of een goedgevulde omelet als maaltijd zijn allemaal voorbeelden waarin restjes verwerkt zijn. Onderstaand nog een aantal leuke tips voor het verwerken van restjes!

  • Verwerk overgebleven groente in een groentesoep;
  • Gebruik overgebleven groente en fruit als smaakmaker voor water (i.p.v. ranja gemaakt van de vaak zeer suikerrijke limonadesiroop);
  • Gebruik overgebleven of ouder brood voor het maken van wentelteefjes.

Maak een eigen trailmix (ideale energiegever voor drukke actieve dagen). Maak je eigen variant met onder andere je favoriete fruit, noten, zaden, kokos en chocolade. Niets is te gek om toe te voegen.

Tip 4. Organiseer een activiteit / Maak het zelf!

Niets is leuker dan zelf iets creëren of ondernemen. Doe je voordeel met onderstaande tips en ga voor een gezellige middag die daarnaast ook nog eens leuk en/of leerzaam is. Hang er nog een wedstrijd- of kampvuurelement aan en je hebt een win-win situatie: een gevulde middag en –maag.

Dit kun je onder andere doen:

  • Samen fruitspiesjes rijgen (voorbeelden via onder andere Pinterest);
  • Doe een speurtocht bij of ga op bezoek/excursie bij de lokale boer en/of volkstuin;
  • Maak gezamenlijk smoothies;
  • Maak je eigen mocktail;
  • Maak je eigen pokebowl (verschillende kleuren stimuleren de eetlust bij kinderen, ook op het bord);
  • Ga bessen plukken en maak er daarna zelf jam van;
  • Maak je eigen gedroogd fruit.
  • Zelf ijsjes maken:
    Meng fruitsiroop (0% suiker) met water en verdeel dit over ijsvormpjes. Voeg schijfjes vers fruit toe zoals aardbei, braam of kiwi, watermeloen en bosbes. Zet de ijsvormpjes in de vriezer. Laat ze minimaal 4 uur bevriezen en de lekkere verkoeling is klaar.

Weet jij nog andere en lekkere alternatieven? Laat het ons weten en deel jouw suggesties op deze pagina.

Updates en nieuwtjes

contact-jeugdwerk-limburg

Heb je vragen of wil je eens kennismaken?
Bel dan het bovenstaande nummer of stuur een mail naar info@jeugdwerklimburg.nl.

Blijf op de hoogte

Ontvang praktische informatie, handige tips en interessante nieuwtjes over het jeugd- en jongerenwerk in Limburg direct in je mail.