Digitale uitwisselingsbijeenkomst: Vraag het de Expert – Alles over WBTR en jouw organisatie op 24 juni!
Jeugdwerk Limburg
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Zeskamp spellen voor jong en oud

Zeskampspellen bieden een onvergetelijke dag vol plezier en teambuilding, en we hebben een breed scala aan spellen om uit te kiezen voor je verzameld. Een van de publiekstrekkers is ongetwijfeld Tractor Trekken, waar kracht en samenwerking centraal staan. Estafettes en races zorgen voor een spannende competitie, terwijl het pizzaspel een luchtige en hilarische draai geeft aan teamwork. De zeepbaan zorgt voor glijdende actie en lachbuien, en de vangspellen testen de behendigheid en reactiesnelheid van de deelnemers.

Elk van deze zeskampspellen is ontworpen om niet alleen te entertainen, maar ook om de banden tussen alle deelnemers te versterken door middel van gezonde competitie en gezamenlijke inspanning. Met deze uiteenlopende en opwindende activiteiten is er gegarandeerd plezier voor iedereen tijdens een zeskamp!

Torenspel

Nodig

  • Bal
  • 10 lege blikken

Speluitleg
Trek een cirkel op de grond van drie meter doorsnee. In die cirkel wordt van de blikken een toren gebouwd (4-3-2-1 stapelen). Twee verdedigers nemen binnen de cirkel plaats. De andere spelers zijn de aanvallers. Met de bal proberen zij de toren omver te gooien. De aanvallers mogen de bal naar elkaar overgooien. Worden er één of meerdere blikken van de toren omgegooid, dan mogen de verdedigers die terugzetten op hun plaats. Pas als alle blikken zijn omgegooid, is het spel afgelopen.

Tractor/autoband trekken

Nodig

  • Tractor
  • Bestuurder
  • Dik touw
  • 4 pionnen
  • Afzetlint
  • Meter
  • Stoepkrijt

Speluitleg
Aan uiteinde van het touw een team. Op het startsein beginnen te trekken en zo ver mogelijk of tot over de streep trekken. Daarna wisselen van team. Het team met de grootste afstand of met de snelste tijd bij gelijke afstand heeft gewonnen.

Voorbeeld puntentelling: winst = 3 punten, gelijkspel = 2 punten, verliezen = 1 punt

Sprinkhanen estafette

Nodig

  • 2 tennisballen

Speluitleg
Vorm twee teams waarvan de spelers zich achter elkaar in een rij opstellen. De eerste speler van ieder team krijgt een tennisbal en klemt die tussen de knieën. Na het startsignaal gaan de eerste spelers al springend als een sprinkhaan op weg naar het eindpunt twintig meter verder. Daar aangekomen mag de speler de bal in zijn hand nemen en terughollen naar de startlijn om nummer twee van zijn team de bal te geven. Bij het springen, moeten de spelers hun voeten naast elkaar houden. Valt de bal of de speler zelf, dan moet deze deelnemer opnieuw starten.

Zaklopen/steltlopen

Nodig

  • 2 juten zakken of 4 stelten

Speluitleg
Twee teamleden nemen het tegen elkaar op. Eerst door middel van zaklopen naar de overzijde en/of dan door middel van steltlopen weer terug. Probeer zo snel mogelijk het parcours afleggen.

Voetbal anders

Nodig

  • Voetbal
  • Linten

Speluitleg
De tieners vormen twee teams die al voetballend tegen elkaar gaan spelen op een met linten afgebakend terrein van 30 bij 12 meter. De doelen zijn drie meter breed. Er wordt globaal gespeeld volgens de geldende voetbalregels, met dit verschil dat de helft van de spelers van elk teams zich buiten het veld bevindt. De spelers buiten de lijnen mogen de bal binnen het veld trappen, maar ze mogen niet binnen de lijnen komen en geen doelpunten maken. En de terreinspelers mogen met de spelers buiten het veld samenspelen. Het is even wennen, maar bij voetbal anders is het dus opletten geblazen.

Een uitdaging voor de voetballiefhebbers.

Kegelen met een fles

Nodig

  • Bal
  • 2 plastic flessen

Speluitleg
Twee spelers staan vijf meter van elkaar. Iedere speler krijgt een plastic fles. Deze flessen worden met water gevuld en zonder dop tussen hen in op de grond geplaatst. Tussen de twee flessen moet een meter ruimte zijn. De eerste speler krijgt de bal en probeert hiermee al rollend over de vloer de fles van de andere speler om te gooien. Gooit de speler mis dan is het de beurt aan de andere speler. Ze gooien om beurten net zo lang tot iemand de fles van de tegenstander heeft omgegooid. Zodra de fles op de grond ligt en het water eruit stroomt, moet de eigenaar van die fles in actie komen. Eerst zo snel als mogelijk achter de bal aan en als hij die te pakken heeft naar de fles om die rechtop te zetten, voordat alle water eruit is gestroomd. Wie van de spelers na vijf minuten nog het meeste water in zijn fles heeft, is winnaar.

De lopende A

Nodig

  • 3 houten palen
  • Touw
  • Afzetlint voor een parcours
  • Eventuele obstakels voor op het parcours

Speluitleg
Eerst sjor je een grote A met palen en touw. Daar maak 4 touwen aan vast. Een deelnemer gaat op de horizontale balk van de A staan. De 4 andere deelnemers trekken aan hun touw en kijk eens wat er dan gebeurt! Zo kun je een heel parcours afleggen.

Het soepbord

Nodig

  • 2 soepborden
  • Emmer met water
  • Emmer met maatverdeling

Speluitleg
De spelers zitten op de grond achter elkaar. Nummer 1 vult op het startsignaal het bord met water. Hij geeft dit bord over zijn hoofd door aan nummer 2. Deze geeft het over zijn hoofd door aan nummer 3 enzovoort. Als de laatste het bord ontvangt, leegt hij het in een emmertje, rent naar voren, vult het bord met water en geeft het over zijn hoofd door aan degene die achter hem zit. Welke groep heeft het eerst de maatstreep gehaald of wie heeft het meeste water overgebracht nadat alle speler 1 keer het bord hebben gevuld en doorgegeven?

Achteruit slalommen

Nodig

  • Parcours
  • 2 spiegel

Speluitleg
Er is een startlijn en drie meter verder een finishlijn. Twee spelers moeten, elk met een spiegel voor zich, achteruitlopen naar de eindlijn. Een makkie? Wacht even, je mag niet omkijken, maar alleen in de spiegel voor je borst of buik.

Bovendien staan op het parcours van iedere speler twee stoelen opgesteld. En daar moeten de spelers achteruitlopend omheen slalommen, terwijl ze in hun spiegel kijken. Best lastig, zonder ogen op je rug. Een variatie op dit spel is om in tweetallen, kijkend in een spiegel die de spelers gezamenlijk boven hun hoofd houden, het parcours te laten afleggen. Je kunt natuurlijk het parcours zo moeilijk maken als je wil en aanpassen aan de leeftijdsgroep.

Ei werpen

Nodig

  • Afzetlint
  • Eieren
  • 20x haringen
  • Meetlint 100 meter
  • 2 pionnen

Speluitleg
1 persoon gooit en 1 persoon probeert te vangen. Probeer het ei te vangen en heel te houden en dit over een zo groot mogelijke afstand. Alleen hele eieren tellen. Ieder deelnemer mag x eieren gooien. De totaal afstand van het team telt.  Een worp is pas geldig als men niet over de start streep gaat met gooien.

Puntentelling: de afstand van een heel ei wordt genoteerd. Bij meerdere juiste worpen de meters bij elkaar op tellen.

Stormbaan

Nodig

  • Stormbaan

Spel uitleg
Twee teams spelen tegen elkaar. Bij het startsein vertrekt van ieder team 1 speler over de baan. Nummer twee van het team kan starten als hij/zij wordt aangetikt door het eerste teamlid. Doorgaan tot iedereen van het team is geweest. Het team dat het snelst is, heeft gewonnen.

Puntentelling: winst = 3 punten, gelijkspel = 2 punten, verliezen = 1 punt

Ballonvogel pikken

Nodig

  • 200 gekleurde ballonnen
  • 200 punaises
  • Houten plak 1mx1m
  • 6 dartpijlen met een stalen punt

Speluitleg
Iedere deelnemer gooit 3 pijlen. Puntenaantal wordt opgesteld per kleur.

Mijnenveld

Nodig

  • Touw
  • Afzetlint
  • Mijnen (houtblokken)
  • 4 pionnen
  • Blinddoeken

Speluitleg

Iemand krijgt een blinddoek om. Deze moet door het mijnveld van A naar B, dus de overkant halen zonder op een mijn te stappen. De teamleden mogen alleen aanwijzingen roepen.  Bij het raken van een mijn is de persoon af. Er dient gewisseld te worden voor een nieuwe poging. Wie de meeste teamleden aan de overkant krijgt wint.

Extra moeilijkheid: Voeg laserstralen toe d.m.v. touw welke niet aangeraakt mogen worden.

Puntentelling: winst = 3 punten, gelijkspel = 2 punten, verliezen = 1 punt

Modern voetje van de vloer

Nodig

  • 1 pion

Speluitleg
De spelleider geeft opdrachten hoeveel voeten, handen, en andere lichaamsdelen de grond mogen raken. Dit geldt voor het gehele team bij elkaar opgeteld. Het team dat de opdracht het snelste uitvoert krijgt 1 punt. Voer de opdrachten zo snel mogelijk uit zonder hulpmiddelen.

V.b.: 8 personen: 5 voeten, 3 handen, 1 ellenboog

Zodra teams bekend zijn, blaadje maken met mogelijke opdrachten.

Punten: aantal verkregen punten in dit spel noteren

Pizzaspel

Nodig

  • Pizza stokken
  • Matjes (5 stuks),
  • Emmers

Speluitleg
Vijf man staan op een rij met een houten pizzastok. De pizza wordt gedompeld in water en moet naar de overkant via de houten pizzastokken. Daar wordt de pizza uitgedrukt in een emmer.

Kleding estafette

Nodig

  • 2x piratenpak
  • Legernetten
  • Pionnen
  • Wip/wap
  • Bezemstelen 2x

Speluitleg
2 teams strijden tegen elkaar wie het eerste iemand heeft aangekleed. In estafettevorm wordt de kleding naar de persoon gebracht.

Bal doorgeven

Nodig

  • Buizen
  • 40 tennisballen of water
  • 4 emmers
  • Afzetlint
  • 4 pionnen
  • Meter

Speluitleg
Begin met de bal bij A en laat deze door de buizen naar B gaan. Geef de bal door zonder deze te laten vallen Laat de bal vallen in de emmer bij B. Valt de bal tussendoor, start dan opnieuw bij A. Wie de meeste ballen heeft overgebracht wint. Het is niet toegestaan de bal met de handen aan te raken en te lopen met de bal op de buizen. Dit kan ook doormiddel van water overbrengen gespeeld worden, afhankelijk van het weer.

Puntentelling: winst = 3 punten, gelijkspel = 2 punten, verliezen = 1 punt

Estafette

Nodig

  • 10 kleine pionnen
  • Afzetlint
  • 2 grote pionnen
  • 4 hoepels
  • Groot camouflagenet

Speluitleg
Twee teams nemen het tegen elkaar op in estafette vorm. Het parcours bestaat uit, (1) slalom bestaande uit pionnen, (2) onder het camouflagenet door, (3) door de hoepels, (4) 10 rondjes om een pion met je hoofd op de pion en dan zo snel mogelijk terug naar start.  De tweede persoon mag pas vertrekken als de eerste persoon hem met de hand aantikt. Het team dat het snelst allemaal het parcours heeft afgelegd en vervolgens op de grond zit heeft gewonnen.

Puntentelling: winst = 3 punten, gelijkspel = 2 punten, verliezen = 1 punt

Bungelende bengel

Hang een emmer met een touw aan een tak. Maak met touw/stoepkrijt/lint o.i.d. een kring van 3 meter rond de emmer. Elk kind krijgt 5 ballen. Iedere bal die in de emmer beland is een punt waard. Om het leuker te maken kun je er ook een tijd opzetten.

Big bag race

Nodig

  • Big bag
  • 4 pionnen
  • Afzetlint

Spel uitleg 
Het team gaat in de zak staan. Zodra het signaal gaat is het de bedoeling zo snel mogelijk van A naar B te gaan. Wie het snelst van A naar B is heeft gewonnen.

Extra moeilijkheid: Als iemand uit de big bag valt start dan opnieuw bij A.

Kratten race

Nodig

  • 20 kratten
  • Afzetlint
  • 4 pionnen.

Speluitleg
Ga met het hele team zo snel mogelijk naar de overzijde. Je mag alleen op de kratten staan en niet aan de grond komen gedurende de overtocht. Er mag maximaal 1 persoon tegelijk op een kratje staan Lukt het jullie om het hele team zo snel mogelijk aan de overzijde te krijgen?

Extra uitdaging: Komt iemand aan de grond, start dan opnieuw.

Punten gooien

Nodig

  • 5 emmers
  • Tennisballen
  • Doorzichtige tape

Speluitleg
Iedere deelnemer gooit van een afstand zoveel mogelijk tennisballen in een emmer. 5 pogingen per deelnemer.

Tennisbal gooien

Nodig

  • 5 emmers
  • Tennisballen
  • Pionnen

Speluitleg
Twee teamleden staan tegenover elkaar op ruime afstand. Een speler gooit een tennisbal en de andere probeert deze op te vangen met een pion. Alleen ballen die in de pion blijven zitten, tellen.

Ballonnetje prik

Nodig

  • Kruiwagen
  • Houten stok met aan uiteinde scherpe punt
  • Touw
  • Wasknijpers
  • Ballonnen
  • 8 pakken bakpoeder
  • Kleine trechter om ballonnen te vullen.

Speluitleg
Op snelheid parcours afleggen en alle ballonnen kapot prikken.

Kruiwagenrace

Speluitleg

Twee teams. Elk team, als kruiwagen, legt zo snel mogelijk het parcours af. Kijken wie er wint!

Zeepbaan buikschuiven

Nodig

  • Zwart zeil/foam
  • Groene zeep
  • Water

Speluitleg
Alle teamleden krijgen 3 pogingen om zo ver mogelijk buik te schuiven over het zeil.

Balk gevecht

Nodig

  • Groot zwembad
  • Balk

Doel
Probeer je tegenstander het water in te krijgen.

Speluitleg
Aan iedere zijde van de balk een teamlid op de balk. Dan naar het midden schuiven en je tegenstander het water in proberen te krijgen terwijl je zelf op de balk blijft zitten.

Touwtrekken

Nodig

  • Lang touw
  • Ducttape

 Voor extra uitdaging:

  • Zwart zeil/foam
  • Water
  • Groene zeep

Doel: om de andere groep over de streep te trekken.

Speluitleg

Twee teams. Aan elk uiteinde van het touw een team. Uiteraard even veel personen! Op het startsein beginnen te trekken en de tegenstanders over de streep trekken.

Flessenvoetbal

Nodig

  • Flessen met water
  • Bal

Speluitleg
Iedereen probeert met een bal de fles van de ander om te schoppen. Is je fles leeg, dan ben je af.
Een andere variant op flessenvoetbal is blokjesvoetbal. Nu krijgt ieder kind 3 blokjes. Degene die zijn blokjes het langst recht houdt wint. Als je geen blokjes meer hebt mag je wel mee voetballen om de andere blokjes om te krijgen.

Watervangen

Speluitleg
Het team dat de meeste bekers water vangt is de winnaar van dit spel. Ook in dit spel strijden er twee teams tegen elkaar. Om de beurt vult elke speler een beker water. Hij gooit deze het veld in en zijn teamgenoot probeert deze te vangen. Lukt dit? Dan heeft hij een punt voor het team. Het team dat de meeste bekers heeft gevangen is de winnaar!

Oberrace

Nodig

  • Emmer water
  • Lege emmers
  • Dienbladen
  • Pionnen
  • Eventueel stoelen of andere parcoursobstakel
  • Liniaal
  • Stopwatch

Speluitleg
In dit spel gaat het erom dat er zoveel mogelijk water in de emmer komt te zitten. Bepaal vooraf de tijd en zet de stopwatch. De spelers van elk team gaan achter elkaar in de rij staan. Elke speler is een keer een ober en moet proberen zoveel mogelijk bekertjes water veilig naar de overkant te brengen. De voorste speler begint als ober en krijgt een dienblad. Het team helpt de ober met zoveel mogelijk bekertjes water op zijn dienblad te zetten. De ober probeert zo snel mogelijk, maar ook zo voorzichtig mogelijk via het parcours bij de emmer te komen. Eenmaal bij de emmer leegt hij zijn bekertjes en gaat hij snel via het parcours weer terug naar de andere spelers. Laat alle spelers om de beurt spelen. Als de gestelde tijd verstreken is wordt er met behulp van de liniaal gekeken wie het meeste water in de emmer heeft gekregen.

Zeil trekken/ vliegend tapijt

Nodig

  • Stevig zeil
  • Sterke stok
  • Touw
  • Afzet lint

Speluitleg
Ga met je teamleden op het vliegend tapijt staan en proberen zo snel mogelijk vooruit te komen. De captain probeert het tapijt voort te trekken over het parcours. Dit kan alleen wanneer de teamleden die op het tapijt staan gelijktijdig omhoog springen. Het team met de snelste tijd behaalt de meeste punten. Denk jij dat je dat evenwicht hebt?

Goalschieten

Nodig

  • Ballen
  • Goal

Speluitleg 
Probeer de bal in het doel te schieten. Hoe kleiner het gat, hoe meer punten.

Boter, kaas en eieren estafette

Nodig

  • Zandzakjes, handdoeken of iets dergelijks
  • Hoepels
  • Pionnen

Speluitleg
Twee teams. Ieder team krijgt drie lappen stof van één kleur. Nummer 1 van ieder team gaat klaar staan achter de startlijn. Bij het startsein rent deze speler naar de 9 hoepels/vakken en legt zijn lap stof in één van de 9 hoepels/vakken. Let op: er mag maar 1 lap stof in een hoepel/vak liggen!

Speler 1 rent terug en tikt speler 2 van zijn team aan. Nu mag speler 2 zijn lap stof in een hoepel/vak leggen. Speler 2 tikt speler 3 aan, die zijn lap stof in de hoepel/vak legt. Speler 3 rent terug en tikt speler 4 aan. Deze mag 1 lap stof (eigen kleur) uit een hoepel/vak pakken en in een andere hoepel/vak leggen. Speler 4 tikt speler 5 aan, etc. Spel stopt als één van beide teams 3 op een rij heeft.

Updates en nieuwtjes

contact-jeugdwerk-limburg

Heb je vragen of wil je eens kennismaken?
Bel dan het bovenstaande nummer of stuur een mail naar info@jeugdwerklimburg.nl.

Blijf op de hoogte

Ontvang praktische informatie, handige tips en interessante nieuwtjes over het jeugd- en jongerenwerk in Limburg direct in je mail.