Neem deel aan het Online vragenuur met bestuur en maak kennis met Mandy Römkens op 22 april.
Jeugdwerk Limburg
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Spelletjes voor in de kroeg

De kroeg bestaat uit 4 spellen. Deze spellen worden begeleid door 4 leiders. De vijfde leider is vliegende keep en verzorgt de catering en de functie als bank.

Na de inleiding worden de spelers verdeeld in 4 groepen. Met deze groep loop je de eerste vier rondes de spellen af. Elke ronde duurt 10 minuten. Na de vier verplichte rondes, zullen er keuze rondes plaatsvinden. De hoeveelheid van de keuzerondes is afhankelijk van de tijd en van het plezier die de spelers ervaren. Tijdens de keuze ronde mogen er maximaal 5 spelers per spel plaatsnemen. Ben jij de zesde speler dan moet je een ander spel kiezen.

Wanneer je als speler geen inzet meer hebt, kun je naar de bank om inzet te kopen. De speler heeft bij de bank drie mogelijkheden. De speler kiest een van de drie opdrachten en voert deze uit. Na het uitvoeren krijgt de speler de inzet die gekoppeld is aan de opdracht. De winnaar heeft het meest te snoepen. De inzet is namelijk snoep.

Darten

Nodig

  • Dartbord
  • Dartpijlen 

Speluitleg

Beide spelers starten vanaf een score van 501 punten. In elke beurt krijg je drie pijlen om een score neer te zetten. Dit puntentotaal wordt van de score afgetrokken.

Je mag alle getallen van het bord gebruiken, maar meestal proberen darters die hoge score te bereiken door op de 20 te mikken. Dit is het hoogste getal op het bord. Een pijl in de kleinere binnenste ring (de triple) verdrievoudigt de waarde van het nummer. De buitenste ring (de dubbel) verdubbelt de waarde van het nummer. Gooi je in de overige grote vakken (de single) dan telt deze één keer.

De uitgebreide speluitleg vind je hier.

Biljart

Nodig

  • Biljarttafel

Speluitleg

Voordat het spel begint moet er bepaalt worden wie er mag beginnen. Dit kan doormiddel van een coin toss maar meestal wordt dit bepaalt doordat beide spelers hun bal vanaf de eigen kant via de korte band aan de ander zijde in een rechte lijn zo dicht mogelijk bij de korte band aan hun eigen zijde spelen zonder die te raken. Degene die wint mag bepalen of hij zelf wil afstoten of de beurt aan de tegenstander geeft.

Nu volgt de acquitstoot oftewel afstoot. De ballen liggen in hun beginpositie die gemarkeerd staan op de tafel met de twee lichte ballen aan een kant en de rode aan de andere kant. De bedoeling is om de met de eigen bal via de rode bal de andere lichte bal te raken. Als dit lukt heeft de speler een punt en mag hij doorgaan. Bij het vrije biljart, ook wel Libre genoemd, is het de bedoeling om met de eigen bal beide ballen te raken. Het maakt op de afstoot na niet uit welke bal er eerst geraakt wordt.

Bij het specifieke Driebanden is het de bedoeling om, nadat een bal geraakt is, eerst drie banden te raken voordat de tweede bal geraakt wordt. Bij het drie-banden is het ook toegestaan om de losse band te spelen. Dit houdt in dat er eerst een band wordt geraakt voordat de 2 ballen worden geraakt. Bij het driebanden is goed inzicht en gebruik van effect vereist.

In het professionele biljarten wordt er in sets gespeelt die tot 15 punten gaan en wint degene die als eerste 3 sets heeft gewonnen.

Uitgebreide speluitleg vind je hier.

Toepen

Nodig

  • De kaarten zeven en hoger

Speluitleg

Er wordt dus gespeeld met 32 kaarten. De deler schudt het dek goed, en geeft elke speler vier kaarten (2 x 2). Vervolgens mag de speler na de deler uitkomen. Het uitkomen bepaalt de kleur van die specifieke ronde. Stel dat speler A een harten 7 oplegt. Het is dan aan de overige spelers om kleur te bekennen. Degene die deze ronde de hoogste Harten kaart oplegt, wint de slag en mag de daarna uitkomen met een nieuwe kaart. Kan een speler geen kleur bekennen? Dan mag er een willekeurige andere kaart opgelegd worden.

Heb je goede kaarten en denk je dat je daarmee de laatste slag gaat winnen? Dan mag je op elk willekeurig moment in het spel ‘kloppen’. Dit betekent dat je deze ronde niet voor één, maar twee strafpunten speelt. De overige spelers dienen dan per direct te bepalen of ze meegaan of passen. Wanneer ze meegaan, dan speelt men voor twee strafpunten. Alle mensen die passen, krijgen één strafpunt en mogen niet meer meespelen deze ronde.

Uitgebreide speluitleg vind je hier.

Mexxen

Nodig

  • Dobbelstenen
  • Beker

Speluitleg

Het doel van Mexxen is heel eenvoudig. Met twee dobbelstenen een zo hoog mogelijk aantal gooien. De dobbelstenen worden echter niet bij elkaar opgeteld maar staan voor een andere eenheid. Het hoogste aantal ogen staat voor de tientallen, het kleinste voor de eenheden. Zijn beide waarden gelijk, dan worden deze als honderdtallen beschouwd. (twee keer 5 wordt 500. Bijgevolg is 21 (een 1 & een 2) de laagste waarde. Dit wordt ook de Mexx  genoemd en wordt beschouwd als de hoogste score.

Bij een Mex kan de inzet worden verhoogd. Bij het gooien van de dobbelstenen verberg je het resultaat, zodat je ook kan bluffen. Je moet immers hoger scoren dan de vorige speler.

Uitgebreide speluitleg vind je hier

Updates en nieuwtjes

contact-jeugdwerk-limburg

Heb je vragen of wil je eens kennismaken?
Bel dan het bovenstaande nummer of stuur een mail naar info@jeugdwerklimburg.nl.

Blijf op de hoogte

Ontvang praktische informatie, handige tips en interessante nieuwtjes over het jeugd- en jongerenwerk in Limburg direct in je mail.