Ontdek de leukste spellen in de natuur, perfect voor avonturen met kinderen en jongeren. Van spannende speurtochten en uitdagende overlevingsspellen tot creatieve natuurkunstprojecten, deze activiteiten stimuleren zowel de fysieke als de mentale vaardigheden en bieden een perfecte gelegenheid om te genieten van de buitenlucht. Ga eropuit en maak plezier terwijl je de wonderen van de natuur verkent en nieuwe vaardigheden ontwikkelt. Deze spellen zijn ideaal voor kampeertrips, schooluitjes of gewoon een dagje in het park.
Vangertje, niet gevangen worden
Een spel om samen binnen te spelen. Het gaat hierbij vooral om snel reageren.
Nodig
- Eikels
- Stukjes touw van 30 cm
- Dobbelstenen
- Beker
Uitleg
Maak het uiteinde van elk touwtje aan een eikel vast; gebruik eventueel een stukje plakband als extra bevestiging. Leg een broodplank op tafel. Rangschik hierop eikels in een groepje bij elkaar, met de touwtjes richting deelnemers. Er is één vanger met een beker en een dobbelsteen. Zodra de vanger zes gooit mag hij proberen om met de beker een eikel te vangen. Voor de spelers met de touwtjes is het dus zaak om dan snel de eikels van de plank te trekken. Wie overblijven heeft gewonnen.
Variatie 1
Andere spelregels zijn ook mogelijk. Bijvoorbeeld een ‘vanger met een pot’. Elke deelnemer krijgt drie walnoten, tamme kastanjes of beukennootjes. Word je gevangen dan moet je bijvoorbeeld een walnoot in de pot doen. Wie zijn touwtje te snel wegtrekt, moet ook een walnoot in de pot doen. De overblijver krijgt een walnoot als beloning. En wie blut is…die is natuurlijk af.
Variatie 2
Verder kan je bij dit spel de eikels vervangen door kurken die in aluminiumfolie zijn gewikkeld. Deze glimmende kurken zijn dan vissen die aan de beker proberen te ontsnappen.
Paddentrek vol gevaren
Nodig
- 2 stukken karton
- 3 A3 vellen wit papier
- Viltstift
Speluitleg
De padden zijn een bedreigde diersoort en door het spelen van dit spel kunnen kinderen zich bewust worden van de gevaren die deze dieren bedreigen. Tijdens de tocht moeten de padden vijf keer al hippend een strook grond van twee meter breed oversteken. De spelers starten bij de overwinterplaats. De eerste strook die ze hippend moeten oversteken is de snelweg. De naam staat vermeld op een stuk karton.
Tussen de strepen hollen twee kind heen en weer (het snelverkeer) en proberen zoveel mogelijk padden aan te tikken. De aangetikte padden moeten langs de kant gaan staan. De rest gaat verder en komt bij de volgende strook. Het bord vermeldt: rioolput. Padden kunnen namelijk tijdens hun trek in een dergelijke put belanden. Hier holt één speler heen en weer die de hippende padden tussen de twee strepen probeert aan te tikken. Verder naar het volgende gevaar. Bij de strook hierna staat een speler die een witte papieren muts draagt met de naam ‘buizerd’ opgeschreven. En bij de hierop volgende strook een speler met een muts waarop ‘bunzing’ staat.
Tot slot in de laatste strook voor de padden hun einddoel de vijver bereiken, bevindt zich een speler die op zijn muts ‘blauwe reiger’ heeft staan. Hoeveel springende padden lukt het al deze gevaren te passeren zonder te worden aangetikt? Bespreek met de kinderen achteraf welke gevaren voor de padden van andere dieren afkomstig zijn en welke gevaren door mensen veroorzaakt worden.
Dennenappel mikken
Nodig
- Binnen heb je een stuk paal van 50 cm hoogte nodig.
- Buiten kun je een dikke tak in de grond zetten.
- Dennenappel die van onderen is afgevlakt.
- Bal
Speluitleg
Op deze paal of tak komt een dennenappel die van onderen is afgevlakt. Afhankelijk van de leeftijdsgroep, kun je op 3 tot 8 meter afstand een lijn trekken. Van hieruit mag iedere speler drie keer een bal trappen in de richting van de dennenappel.
Lukt het om de dennenappel van de paal te schieten, dan telt dit voor 10 punten. Een kwestie van concentratie dus. De spelers mogen ook op de paal of op de tak mikken, zodat bij het bewegen hiervan de dennenappel op de grond valt. Je kunt dennenappel mikken ook als postspel gebruiken tijdens een tocht.
Buitenblindemannetje
Speluitleg
Eén iemand doet een blinddoek om – gebruik bijvoorbeeld een theedoek of een sjaal. Neem het blindemannetje mee de tuin in en draai ‘m een paar rondjes. Nu mag je aanwijzingen geven: tien stappen naar voren, draai naar rechts, bukken! Het blindemannetje mag voelen en raden waar hij is en wat hij voelt. Goed geraden? Dan wissel je de rollen om.
Heb je nog leuke aanvullingen op deze spellen in de natuur?
Geef ze dan door op ons e-mailadres: communicatie@jeugdwerklimburg.nl Daarnaast vind je op deze spellen website nog meer spelletjes.