Neem deel aan het Online vragenuur met bestuur en maak kennis met Mandy Römkens op 22 april.
Jeugdwerk Limburg
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ice breaking games

We kennen allemaal dat gevoel van ongemak of dat je ietwat nerveus bent bij het ontmoeten van nieuwe mensen in een groep. En als groepsleider wil je natuurlijk dat iedereen zich comfortabel voelt en volop geniet van de activiteiten. Daarom zijn ijsbrekers de perfecte oplossing om de sfeer te verlichten en het groepsgevoel te versterken!

Fiches verzamelen

Alle deelnemers zitten in een kring en krijgen 10 fiches. Kies een van de deelnemers uit en vraag wat hij/zij nog nooit heeft gedaan, bijvoorbeeld ‘Ik ben nog nooit naar Disneyland geweest’ of ‘Ik heb nog nooit Sushi gegeten’. Als iemand uit de groep dat wel gedaan heeft, geeft die de persoon in het midden een fiche. Wie aan het eind van het spel de meeste fiches heeft, is de winnaar.

Gekleurde snoepjes

Geef een kom kleine, in gekleurd papier verpakte snoepjes door. Iedere deelnemer mag er een zelfgekozen aantal snoepjes uitnemen, maar niet opeten. Ze leggen de snoepjes voor zich neer. Voor ieder snoepje dat ze gepakt hebben, vertellen ze iets over zichzelf en gooien het snoepje daarna terug in de kom. Als iedereen klaar is, ga je de kring rond met de vraag: Wat weet je nog van wat de anderen verteld hebben? Ieder mag om de beurt antwoorden. Is het antwoord correct dan mag die persoon een snoepje pakken en opeten.

Bang, Bong

De groep staat in een kring met het gezicht naar elkaar toe. Kies een persoon uit die ‘IT’ is en gewapend met een zogenaamd waterpistool. (De hand naar voren gericht als een soort pistooltje) IT richt op iemand in de cirkel en zegt ‘bang’ of ‘bong’. Als hij ‘bang’ zegt, steekt de persoon snel zijn armen in de lucht. Zegt IT ‘bong’ dan beweegt de deelnemer niet. Als iemand verkeerd reageert gaat hij zitten. Hoe sneller het spel gaat, hoe sneller de mensen af zijn

Wat is het donker

Vertel de groep dat dit een spel is om de intelligentie, coördinatie en de vaardigheid om opdrachten juist uit te voeren is. Zeg dan: Til je linkerhand op en wijs met je wijsvinger naar rechts omhoog. Til daarna ook je rechterhand op en wijs naar links omhoog. Laat dan je linkerhand een beetje zakken en vervolgens je rechterhand.

Doe nu je ogen dicht. Na een momentje zeg je heel onnozel: ‘Donker hè!’

Vind je de buren leuk?

Iedereen zit op een stoel in een cirkel. Een speler staat in het midden van de cirkel en vraagt aan een andere speler: ‘Vind je je buren leuk?’ Deze kan ja of nee antwoorden. Als het antwoord nee is, wisselen de twee spelers naast hem zo snel mogelijk van plaats. De speler in het midden probeert een van de twee vrije stoelen te pakken. Is het antwoord ja, dan zegt hij ‘Ik vind mijn buren leuk, maar ik houd niet van mensen die witte schoenen dragen’. Dan moet iedereen die witte schoenen draagt opstaan en probeert de speler van een van hen de stoel te pakken. Wie geen stoel meer heeft, gaat vervolgens in het midden staan. Het spel begint weer opnieuw.

Mijn Superkracht

Deze activiteit is geweldig voor grotere groepen en teams die elkaar nog niet zo goed kennen. Elke deelnemer noemt zijn/haar naam en deelt dan wat hun “superkracht” is. Dit kan een speciale vaardigheid zijn, een interessant feit over hun leven, waardevolle kennis die ze kunnen delen, enzovoort. Dit is een laagdrempelige manier om elkaar beter te leren kennen. Om het nog leuker te maken, kun je een bal gebruiken om aan te geven wie er aan het woord is. Degene die aan het woord is, gooit de bal vervolgens willekeurig naar een andere speler, waardoor het spel spontaan verloopt naarmate het vordert.

Welke uitdrukking past bij mij? This or that

Voor de jeugd ook herkenbaar als this or that op social media. Dit is een geweldig spel voor zowel grotere groepen als kleine en stelt groepsleden in staat om elkaar te leren kennen en tegelijkertijd veel lol te hebben!

Om te beginnen leidt één persoon de activiteit met een reeks uitdrukkingen die ze met de groep zullen delen! Deze moeten voorafgaand aan het spel worden vastgesteld en zullen afhangen van de grootte van de groep en de interesses ervan.

Bijvoorbeeld:

  • Hou je meer van katten of van honden?
  • Wil je liever uitslapen of vroeg opstaan?
  • Lees je liever een boek of kijk je graag tv?
  • Zwemmen in de zee of het zwembad?

De groepsleider leest alle twee (of meer!) opties voor aan de groep. Vervolgens zullen spelers zich verzamelen in aangewezen gebieden van de ruimte waarin ze zich bevinden, afhankelijk van welke verklaring het meest bij hen past. Bijvoorbeeld: “Alle ochtendmensen – ga naar de rechterhoek van de kamer. De nachtbrakers – naar voren, bij de ramen, enz.”

Zodra iedereen in hun groep is, geef je ze een paar momenten om even met elkaar te praten voordat je de volgende set uitdrukkingen voorleest. Deze activiteit helpt mensen te groeperen op basis van persoonlijke interesses en zo kun jij (en de rest van de groep) meer te weten komen over hun hobby’s, hun favoriete dingen en meer.

Pro-tip: Als je deze vragen aan een jonger kind presenteert, kun je afbeeldingen gebruiken in plaats van woorden op een bord voor de kleintjes die nog aan hun woordenschat werken (bijv. “Deze ‘Afbeelding van strand'” of “Die ‘Afbeelding van zwembad’?”).

Strandbal “Kom meer over elkaar te weten”

Wat je nodig hebt: Een opblaasbare strandbal (geen ballen voor harde oppervlakken)

Opstelling: Sta met de kinderen in een grote cirkel en laat één persoon beginnen door de strandbal vast te houden.

Hoe te spelen: De persoon met de bal begint door de naam van iemand te noemen en de bal naar die persoon te gooien (bijvoorbeeld “Mike”). Het kind dat de bal vangt, moet zijn/haar voornaam herhalen en iets over zichzelf delen (bijvoorbeeld “Ik ben Mike en ik hou van vissen”). Vervolgens noemen ze de naam van iemand anders en gooien de bal naar een andere persoon in de groep.

Het spel gaat door totdat elke deelnemer de strandbal heeft ontvangen. Vervolgens kun je nog een snelle ronde doen om iedereen elkaars namen te laten onthouden. Alleen deze keer zegt de werper: “dit is voor Mike die van vissen houdt” en gooit het naar Mike. Ga door totdat iedereen de bal heeft gevangen en iemands naam/leuk feitje voor de tweede keer heeft herhaald.

Line-Up Spel

Speciaal voor een grotere groep kinderen van 6 jaar en ouder.

Opstelling: Verdeel de groep in teams van 5-7 personen en laat ze één groepslid kiezen als de “omroeper.”

Hoe te spelen: Vertel iedereen dat de omroeper aan het begin van elke ronde zal zeggen: “iedereen, ga alsjeblieft in de rij staan _____.” Ze kunnen de zin afmaken met “iedereen, ga alsjeblieft in de rij staan van jongste naar oudste” of “van kortste naar langste” of “op alfabetische volgorde op basis van je achternaam.” Start een aftelling van 10 seconden om te zien welke groep als eerste in de rij staat. Dit spel vereist dat kinderen communiceren met hun groep over hun plaats in de rij. Er is ook een vriendelijke competitie tussen de groepen. De snelste groepen in de rij kunnen een kleine prijs krijgen; iets lekkers of bijvoorbeeld dat ze geen afwas/klusjes hoeven te doen die dag.

Rollenspellen

Bekijk ook de rollenspellen hieronder.

Heb je leuke aanvullingen? Geef ze dan door op ons mailadres:  communicatie@jeugdwerklimburg.nl Daarnaast vind je op deze website nog meer ijsbreker spelletjes.  

Updates en nieuwtjes

contact-jeugdwerk-limburg

Heb je vragen of wil je eens kennismaken?
Bel dan het bovenstaande nummer of stuur een mail naar info@jeugdwerklimburg.nl.

Blijf op de hoogte

Ontvang praktische informatie, handige tips en interessante nieuwtjes over het jeugd- en jongerenwerk in Limburg direct in je mail.