Neem deel aan de Regiobijeenkomst in Venray op 6 mei.
Jeugdwerk Limburg
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Werk samen met lokale supermarkten om geld op te halen voor je vereniging

Sponsoractie bij de lokale supermarkt voor jouw vereniging

Je bent vast bekend met het concept: lokale supermarkten zoals Albert Heijn, de Plusmarkt, Spar en andere lokale supermarkten, organiseren regelmatig sponsoracties voor verenigingen in de buurt. Deze acties wisselen jaarlijks van focus, afhankelijk van de behoeften en interesses van de gemeenschap. Maar hoe werkt zo’n samenwerking nou precies en hoe kan jouw jeugdwerkorganisatie hier voordeel uit halen? We leggen het je graag uit.

De supermarkt zet de landelijke actie op

Jaarlijks zet de supermarkt zelf een landelijke actie en benadert vervolgens verenigingen, stichtingen en andere clubs in de buurt met de vraag of ze willen deelnemen. Alle benodigde informatie om je aan te melden wordt verstrekt, inclusief posters en flyers om de actie te promoten onder je leden en de rest van je omgeving.

Regionale sponsoractie

Natuurlijk hoef je niet te wachten tot je benaderd wordt door de supermarkt. Voor lokale samenwerkingen of sponsoring van je vereniging of evenement in de buurt, kun je het beste zelf contact opnemen met een Albert Heijn-winkel in de buurt (of een van de andere supermarkten). De supermarktmanager kan dan beslissen of en hoe de winkel kan helpen bij je verzoek. Zij kunnen bij hun achterban (UW-S) dan alle benodigde informatie en promotiemateriaal aanvragen.

Als je dit soort posters ziet in jouw supermarkt, meld je dan direct hiervoor aan zodat je kan meedoen met de sponsoractie!

Hoe werkt een Sponsor je Club actie!

Bij een bepaald bedrag aan boodschappen – laten we zeggen elke €10,00 – krijgt de consument een muntje. Dit muntje vertegenwoordigt een waarde die Albert Heijn vaststelt (meestal een totaalbedrag van een paar duizend euro). Vervolgens kunnen klanten deze muntjes deponeren in een display bij de supermarkt, waarin alle deelnemende verenigingen een eigen “verzamelpot” hebben staan.

Aan het einde van de actie worden alle muntjes bij elkaar opgeteld en wordt het totaalbedrag verdeeld over de deelnemende verenigingen naar rato van de verzamelde muntjes per vereniging. Het totaalbedrag wordt omgezet in geld, wat aan de vereniging wordt uitgereikt in de vorm van een cheque (een mooi social media moment!) en een overboeking.

Digitaal sparen in plaats van muntjes verzamelen

In plaats van fysieke munten te verzamelen, kan de supermarkt ook gebruikmaken van een digitaal systeem. Bij elke €10,- aan boodschappen ontvangt de klant een aparte voucher of kassabon met een unieke streepjescode. Deze bon vertegenwoordigt het aantal punten.

Klanten kunnen na het scannen van de waardebonnen via het touchscreen punten doneren aan de vereniging van hun keuze. Dit digitale systeem maakt het gemakkelijk om de tussenstand bij te houden en stimuleert klanten om deel te nemen.

Ga aan de slag voor jouw jeugdwerkorganisatie!

En moedig iedereen die je club een warm hart toedraagt aan om hun boodschappen te doen bij de deelnemende supermarkt en om hun muntjes of punten te doneren aan jouw vereniging.

Verder is het slim om creatief te zijn in het promoten van de actie. Gebruik sociale media en andere communicatiekanalen om mensen aan te moedigen om mee te doen. Op die manier kan je een groot succes maken van deze actie.

Heb jij nog toffe geldtips, ideeën voor spaaracties, sponsoring of andere manieren om geld op te halen? Deel ze met ons via deze link.

Updates en nieuwtjes

contact-jeugdwerk-limburg

Heb je vragen of wil je eens kennismaken?
Bel dan het bovenstaande nummer of stuur een mail naar info@jeugdwerklimburg.nl.

Blijf op de hoogte

Ontvang praktische informatie, handige tips en interessante nieuwtjes over het jeugd- en jongerenwerk in Limburg direct in je mail.