Duik in de wereld van rollenspellen en laat je fantasie de vrije loop! Of je nu kiest voor de heroïsche strijd tussen ‘Ridders en Barbaren’ of de koninklijke uitdagingen van het ‘Koning en Koningin: Sta op spel’, deze spellen brengen avontuur, teamwork en creativiteit samen. Ze zijn ideaal om sociale vaardigheden te ontwikkelen, inlevingsvermogen te stimuleren en gewoon veel plezier te hebben. Elk spel nodigt je uit om in een andere rol te stappen en een uniek verhaal te creëren.
Rollenspellen
Koning en Koningin: Sta op spel
Nodig
- 8 tot 16 stoelen
Spelvoorbereiding
- 2 stoelen zijn voor de paarden. Bij erg grote groepen kunnen 2 tot 8 paarden ingezet worden.
- 2 stoelen die voor de koets komen te staan, zijn voor de koetsiers.
- 2 stoelen stellen het voorste deel van de koets voor. Dan twee stoelen in de koets: één voor de koning en één voor de koningin.
- 2 stoelen zijn het achterste deel van de koets.
Speluitleg
De deelnemers nemen plaats op de stoelen. Als iedereen zijn plaatsje heeft gevonden, kan het verhaal beginnen. Iedere keer dat een bepaalde rol genoemd wordt, moet de deelnemer met die rol opstaan, een rondje om de stoel lopen en weer gaan zitten. Zet de stoelen daarom een stukje uit elkaar. Als iedereen weer zit, gaat het verhaal verder. Zijn er meer deelnemers dan rollen, dan kunnen die publiek zijn en aanmoedigen.
Het uitstapje
De koning riep zijn koetsiers en zei: ‘Koetsiers, haal de koets en maak de paarden gereed. De koningin wil een uitstapje maken’. Dus de koetsiers haalden de koets en maakten de paarden gereed. De koning en de koningin gingen in de koets zitten en de koning riep naar de koetsiers: ‘Koetsiers laat de paarden maar lopen’. En de koetsiers deden wat hun gezegd werd. Ze reden in hun mooie koets door het schitterende landschap en door de stad. Ze passeerden daarbij een hele hoop mensen in de straten die naar de koets, de koning en de koningin keken. Plotseling ging een van de paarden ineens mank lopen.
De koning riep: ‘Koetsiers, mijn beste koetsiers, de koets schommelt een beetje. Stop en zoek uit wat het probleem is. De koningin voelt zich niet zo lekker. En de koetsiers deden wat hen werd gezegd. Ze vonden een splinter in een van de benen van het paard. Ze verwijderden die en daarna konden ze weer verder.
De koning riep: ‘Koetsiers, koetsiers, mijn allerbeste koetsiers, hebben jullie het probleem kunnen vinden? En de koetsiers antwoordden dat alles opgelost was. Ze namen allemaal weer plaats in de koets. De koetsiers brachten de paarden weer in beweging en de koning en de koningin zetten hun reisje weer voort.
Na een tijdje riep de koning: ‘Koetsiers, koetsiers, mijn allerbeste koetsiers, stop de koets. De koningin wil een luchtje scheppen’. En de koetsiers deden wat hen gezegd werd. Ze lieten de paarden stoppen en de koning en de koningin gingen een stukje wandelen.
Opeens kwam er een regenbui opzetten. De koning, de koningin, de koets, de paarden en de koetsiers werden allemaal drijfnat. De koning riep: ‘Koetsiers, koetsiers, mijn allerbeste koetsiers help de koningin alsjeblieft weer zo snel mogelijk in de koets en zet de paarden weer in beweging.
En de koetsiers deden wat hen werd gezegd. De paarden gingen weer galopperen en de koning en de koningin werden flink door elkaar geschud in de koets. Even later riep de koning: ‘Koetsiers, koetsiers, mijn allerbeste koetsiers, laat de paarden rechtsomkeer maken. De koningin wil naar huis. Dus lieten de koetsiers de paarden rechtsomkeer maken en de koning en de koningin gingen weer naar huis in hun koets. De koning en de koningin stapten aangekomen bij het paleis uit de koets. De koning zei: ‘Koetsiers, koetsiers, mijn allerbeste koetsiers, wees goede koetsiers: ontzadel de paarden en breng ze naar de stallen. Mijn beste koetsiers het was een hele fijne dag. Bedankt.
Ridders en barbaren
Speluitleg
Twee bendes staan tegenover elkaar. Met elke commando komen ze dichter bij elkaar of verder van elkaar af te staan. Welke bende vangt de meeste tegenstanders? Verdeel de groep in twee teams. De ene groep is het Ridderleger en de andere groep de Barbarenmacht. Stel de twee teams tegenover elkaar op. Zorg dat er tussen beide teams ongeveer 20 meter vrije ruimte is en dat de startlijnen duidelijk zijn aangegeven.
Alle spelers uit eenzelfde team staan naast elkaar en vormen één grote aanvalslinie. De spelleider roept nu: Ridders, 5 stappen vooruit! Alle ridders doen nu 5 stappen vooruit en roepen zo hard als ze kunnen: Eén, Twee, Drie, Vier, Vijf. Bij elke stap tellen ze mee.
Vervolgens roept de spelleider bijvoorbeeld: Barbaren, 3 stappen vooruit! Alle Barbaren doen nu 3 stappen vooruit en tellen weer hardop mee. De twee gevechtslinies komen steeds dreigender naar elkaar toe (de spelers mogen ook grommen en aanvalsgeluiden maken zolang ze maar goed blijven luisteren naar de spelleider en 1 lijn blijven vormen).
De spelleider roept: Ridders, Aanvallen! Nu mogen alle ridders proberen de Barbaren te tikken. De barbaren proberen zo snel mogelijk in veiligheid te komen door achter hun eigen startlijn te gaan staan. Alle spelers die zijn getikt behoren nu toe aan de andere partij. De legers zijn nu ongelijk verdeeld en het strijd marcheren begint weer opnieuw. Iedereen moet goed blijven opletten want niemand weet wie er de volgende keer moet gaan aanvallen…Het spel eindigt wanneer een van de teams helemaal is leeggeroofd.
Variatie op dit rollenspel
De spelleider kan ook de opdracht geven om achteruit te lopen of het nog moeilijker te maken door ze naar links of naar rechts te laten verplaatsen. Als ultieme opdracht kan de spelleider ook de twee linies door elkaar laten lopen zonder aan te vallen. De teams komen dan aan de zijde van de vijand terecht. Wanneer er dan wordt aangevallen moet iedereen eerst langs de vijand om in veiligheid te geraken.
Het Geheime Agenten Mysterie
Wat heb je nodig:
- Briefjes met geheime opdrachten.
- Verkleedkleding voor geheim agenten.
- Kleine voorwerpen als ‘geheime documenten’.
Spelvoorbereiding:
Bereid briefjes voor met verschillende geheime opdrachten, zoals ‘Vind de verborgen schat’ of ‘Ontcijfer de geheime code’. Verstop deze opdrachten op diverse locaties. Zorg voor verkleedkleren zoals hoeden, zonnebrillen en speelgoed walkietalkies, zodat de spelers zich echt kunnen inleven in hun rol als geheime agent.
Variatie:
Voor oudere kinderen of tieners kan het spel complexer gemaakt worden door raadsels of puzzels toe te voegen die opgelost moeten worden om de volgende aanwijzing te vinden. Ook kan een tijdslimiet worden ingesteld voor extra spanning.
Heb je leuke aanvullingen voor deze rollenspellen?
Geef ze dan door via onze suggestie pagina en dan voegen wij ze toe aan dit, of andere artikelen in onze gratis kennisbank.