Veiligheid is een kernverantwoordelijkheid voor vrijwilligersorganisaties, zowel voor hun vrijwilligers als voor de deelnemers aan hun activiteiten. Jeugdwerk Limburg zet zich daarom in om organisaties te helpen bij het ontwikkelen van een robuust veiligheidsbeleid. Dit jaar brengen we dit onderwerp extra onder de aandacht met de volgende activiteiten:
Informatieavonden najaar 2024
In het najaar van 2024 organiseren we verschillende informatieavonden over veiligheidsthema’s. Deze avonden zijn gratis voor leden en kosten 10 euro per persoon voor niet-leden.
12 september: Aanstellen vertrouwenspersoon en de nieuwe regelgeving
Vrijwilligers en deelnemers kunnen tijdens activiteiten te maken krijgen met ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Een nieuw wetsvoorstel stelt dat iedere werknemer, inclusief vrijwilligers, recht heeft op toegang tot een vertrouwenspersoon. Deze avond gaat over de verplichtingen van vrijwilligersorganisaties, wat het aanstellen van een vertrouwenspersoon inhoudt, en hoe Jeugdwerk Limburg hierin kan ondersteunen.
Lees meer over deze thema avond
21 oktober: Hoe brandveilig is je gebouw?!
Tijdens deze avond bespreken we de brandveiligheid van accommodaties die gebruikt worden voor jeugdactiviteiten. Of je nu een eigen clubgebouw hebt, een ruimte in een ander gebouw gebruikt, of een locatie huurt voor zomerkampen, het is essentieel dat deze voldoet aan de geldende veiligheidseisen. We behandelen vragen zoals: waar moet je op letten, wat zegt de wet en regelgeving, wie is waarvoor verantwoordelijk, en wat kunnen vrijwilligers zelf doen? Ervaringen van anderen zullen ook worden gedeeld.
Lees meer over deze informatie avond
4 november: Wat nemen we mee in de verbandtrommel/EHBO-koffer?
Op de Nationale dag van de BHV, maandag 4 november, bespreken we wat echt noodzakelijk is in een EHBO-koffer. Vaak worden er te veel onnodige materialen aangeschaft. Tijdens deze avond behandelen we wat je wel en niet mag toedienen, wat je verantwoordelijkheid is, en wat de beste praktijken zijn. Na afloop weet je precies wat nodig is voor een effectieve en efficiënte EHBO-koffer.
Lees meer over deze informatie avond
Digitale Veiligheidswijzer
Onze vertrouwde veiligheidswerkmap is nu ook digitaal beschikbaar en biedt praktische tips en richtlijnen voor veilig jeugdwerk in begrijpelijke taal. De veiligheidswijzer – zoals we hem nu noemen – behandelt onderwerpen als veilige activiteitenorganisatie, voedselbereiding, en wetgeving zoals de Wet Bestuur & Toezicht Rechtspersonen (WBTR). Het helpt je om een solide basis voor je organisatie te bouwen, net zoals je dit bij een huis zou doen.
Hoe is de veiligheidswijzer opgebouwd?
De basis van elke solide structuur is de fundering, en dat is waar de organisatie binnenkomt. Wanneer de fundamenten sterk en goed geregeld zijn, vormen ze een betrouwbaar platform waarop je verder kunt bouwen.
De activiteiten zijn de bakstenen van je bouwwerk; ze zijn de essentie van wat je doet. Met een veelheid aan activiteiten kun je ambitieus de hoogte in bouwen, maar zonder de bindende factor van een stevig vrijwilligersbeleid – het cement dat alles bij elkaar houdt – blijft je constructie kwetsbaar. Onthoud wel, het gaat niet om hoe hoog je bouwt, maar om de stevigheid en kwaliteit van je constructie.
En dan het dak: het veiligheidsbeleid. Dit is wat jou en alle vrijwilligers beschermt tegen de elementen. Hoe beter de kwaliteit van het veiligheidsbeleid, hoe beter iedereen beschermd is.
Als extra toevoeging, voor diegenen die een gebouw hebben of daar gebruik van maken, is er een speciaal hoofdstuk. Dit onderdeel is van cruciaal belang, omdat het zich bezighoudt met de fysieke ruimte waarin je activiteiten plaatsvinden.
Je kan hier de veiligheidswijzer bekijken.
Overgangstermijn WBTR tot 1 juli 2026
De WBTR maakt de regels voor bestuursleden van verenigingen en stichtingen strenger. De overheid wil met deze wet voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van posities, dat geld verkeerd wordt beheerd of dat er andere ongewenste dingen gebeuren.
Dit betekent dat organisaties duidelijke afspraken moeten maken, vooral als die afspraken nog niet bestaan. Het kan namelijk zijn dat je huidige statuten inmiddels verouderd zijn en niet meer voldoen aan de nieuwe wet.
Om jullie te helpen met de WBTR, hebben we een praktische gids opgesteld. In deze gids vind je duidelijke uitleg en voorbeelden van statuten en andere belangrijke documenten die je kunt downloaden. Zo weet je precies wat je moet doen om aan de nieuwe regels te voldoen.
Bekijk de praktische gids voor de WBTR
Vraag het de Expert – Alles over WBTR en jouw organisatie
Heb je na het doornemen van de praktische gids toch nog vragen over de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) en hoe deze jouw jeugdwerkorganisatie beïnvloedt? Doe dan mee aan onze digitale uitwisselingsbijeenkomst!
Op 24 juni van 19:00 tot 20:00 uur organiseren we een gratis online sessie via Teams. Deze bijeenkomst is voor zowel leden als niet-leden van jeugdwerkorganisaties. Het enige wat je nodig hebt, is een uur van je tijd.
De bijeenkomst wordt geleid door mr. Yvonne Vleeshouwers van Frenken, Moers & Heerings Notarissen. Zij staat klaar om al je vragen over de WBTR te beantwoorden en je te helpen begrijpen wat deze wet betekent voor jouw organisatie.