De Week Zonder Afval (WZA) is een landelijke campagne die zich richt op het verminderen van afval en het bevorderen van duurzame keuzes in Nederland. Dit jaar vindt de campagne plaats van 19 t/m 25 mei 2025. De organisatie is in handen van Zero Waste Nederland.
Wat is de Week Zonder Afval?
De Week Zonder Afval is een week vol inspirerende acties en activiteiten die het publiek aansporen om bewuste keuzes te maken voor minder afval. Van het organiseren van lokale evenementen tot het delen van praktische tips en duurzame oplossingen via social media, de WZA biedt een breed scala aan initiatieven.
Wat bieden wij jou?
Ondersteuning bij je actie of evenement: Zet jij een actie of evenement op tijdens de Week Zonder Afval? Dan plaatsen wij deze in de agenda op de weekzonderafval-website. In de WZA-toolkit vind je logo’s, een stijlgids en beeldmateriaal om te gebruiken bij de promotie van je evenement.
Netwerk en samenwerking: Je wordt onderdeel van een netwerk van bedrijven, gemeenten en maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor een duurzamer Nederland. Dit biedt kansen voor nieuwe samenwerkingen, het delen van kennis en het vergroten van je impact.
Landelijke zichtbaarheid en exposure: Als partner krijg je zichtbaarheid via onze website en social media kanalen. Wij brengen de gehele WZA onder de aandacht via spots op NPO Start en social media, waarbij we verwijzen naar de activiteiten en acties van onze partners.
Wat verwachten wij van jou?
Organiseer een actie: We vragen partners om een concrete actie te organiseren die bijdraagt aan het thema van de Week Zonder Afval. Dit kan variëren van een fysieke activiteit, zoals een opruimactie of workshop, tot online initiatieven zoals kortingscodes, challenges of het delen van duurzame tips via social media.
Online zichtbaarheid creëren: Deel je actie via jouw eigen kanalen en gebruik de hashtag #weekzonderafval en #jeugdwerklimburg om je bereik te vergroten en de beweging verder te versterken. Wij delen jouw actie waar mogelijk weer door.
Betrokkenheid: Deel je ervaringen en resultaten met ons, zodat we gezamenlijk de impact van de campagne kunnen vergroten en van elkaar kunnen leren.
Jeugdwerk Limburg ondersteunt ook graag initiatieven die duurzaamheid bevorderen. De online kennisbank op de website van Jeugdwerk Limburg is gevuld met tientallen programma- en geldtips die je kunt gebruiken voor het opzetten van een actie in het kader van de Week zonder Afval.
Een aantal tips die we hier graag willen meegeven zijn:
Kunstwerken maken met knutselafval van jouw clubactiviteiten;
Koken zonder afval (gebruik restjes als basis voor soep of als voedsel voor dieren);
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.