Media zijn de hele dag om ons heen. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat worden we omringd door schermen, luidsprekers en andere apparaten die onze aandacht vragen. Dat is niet zonder effecten. Media kunnen prikkelen, in beweging brengen, je aan het denken zetten, je verbinden met anderen en zorgen voor ontspanning. Maar ze zijn ook een bron van onrust, kunnen verslavend werken en op termijn zelfs psychische klachten veroorzaken.
Week van de Mediawijsheid
Via sociale media delen we leuke momenten uit ons leven en maken we ons hard voor wat we belangrijk vinden. Met een like geef je een positieve reactie op video’s, berichten of reacties van anderen. Maar niet elke online interactie is leuk en soms gaat het mis. We begrijpen elkaar verkeerd en met de veiligheid van een scherm tussen ons in, is een nare reactie zo geplaatst. Een meningsverschil kan leiden tot ruzie, haatreacties of publiekelijk aan de digitale schandpaal genageld worden.
Uit de peiling van Netwerk Mediawijsheid blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders wel eens gezien of ervaren heeft dat iemand onterecht online gekwetst werd. Ook geeft vier op de tien ondervraagden aan zelf wel eens een nare reactie te hebben ontvangen. Toch komen we niet in actie. Slechts de helft geeft aan bekenden, vrienden en familie aan te spreken op het online gedrag – en bij vreemden gaat maar 21% het gesprek aan. Ook ander prosociaal gedrag, zoals actief mensen verdedigen en steunen, of ingrijpen als er een ruzie dreigt te ontstaan zien we te weinig. Dat kan beter!
Om van de online wereld een fijne plek voor iedereen te maken is er werk aan de winkel. Laat ook jouw stem horen en zet jouw expertise in. Organiseer een activiteit, maak (les)materiaal of ga op een andere manier aan de slag met het onderwerp.
Gebruik de toolkit om mediawijzer te worden:
Wat is digitale balans eigenlijk en hoe werkt dat? Het Digitale Balansmodel brengt in beeld wat er nodig is om gezond door het leven te gaan. Op de site vind je ook een test om jouw mediagebruik te beoordelen.
Jongeren zijn meer online dan ooit. Ze brengen een groot deel van hun tijd door op sociale media. Dit brengt voor het jongerenwerk extra uitdagingen met zich mee. ‘Het is niet meer voldoende om alleen offline aanwezig te zijn’, vertelt Bianca Boender, jongerenwerker en oprichter van de website You!nG, in een artikel op NJi.nl. Lees het artikel
Wat weet jij van het mediagebruik van kinderen en jongeren? Vaak vinden professionals van zichzelf dat ze niet voldoende kennis hebben op het gebied van kinderen en mediagebruik. Maar misschien weet je al meer dan je denkt. Test kort je kennis, met de quiz van NJi, en doe daarbij meteen nieuwe informatie op die je direct kunt gebruiken.
Waarom heeft de telefoon zo’n enorme aantrekkingskracht op kinderen en jongeren? Wat is het effect daarvan? Wat kun je als jongerenwerker doen om hen te helpen minder afgeleid te worden? De antwoorden vind je in deze themakaart van Samen voor Jongeren Amsterdam. Er zijn ook themakaarten over andere relevante thema’s voor jongeren, zoals bijvoorbeeld pesten, challenges en sexting. Je vindt ze hier.
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen op het gebied van digitale balans voor kinderen en jongeren? De Wijzer in Digitale Balans is een praktische gids voor professionals en geeft informatie en advies voor verschillende leeftijdscategorieën: baby (0-1 jaar), dreumes (1-2 jaar), peuter (2-4 jaar), kleuter (4-6 jaar), schoolkind (6-12 jaar) en tiener (12-18 jaar).
Wat kun je doen als jongeren niet zonder hun telefoon kunnen? Dit stappenplan op Leukeronline.nl is gemaakt voor zorgprofessionals, maar bevat handige informatie en tips voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt.
Cubiss ontwikkelt leerzame e-learnings over diverse mediawijze onderwerpen. Ze bieden waardevolle informatie en tips voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt. Bekijk ze hier.
Kijk een documentaire
2doc heeft een overzicht van documentaires die je aan het denken zetten over sociale media. Verrijk je eigen kennis ermee of organiseer een informatie-avond waarin je samen kijkt en napraat over de inzichten. Bekijk hier de films.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.