Aanleiding
Als moderne jeugdwerkorganisatie is het van belang een positief imago te hebben. Dit zorgt ervoor dat je opvalt tussen alle andere vormen van vrijetijdsbesteding die in de huidige tijd aan de orde zijn. Je wilt dat jouw organisatie aantrekkelijk is voor vrijwilligers en deelnemers.
Inhoud training vrijwilligersbeleid
Tijdens de training wordt aandacht besteed aan het analyseren van je huidige organisatie en aanbod van activiteiten. Op welke doelgroep(en) richt je je? Je leert een plan van aanpak te maken en op welke wijzen je kunt werven. Hoe ga je je doelgroep benaderen en welke vervolgactiviteiten kunnen er plaats vinden.
In jouw organisatie werk je met vrijwilligers. De aan vrijwilligers gestelde eisen worden steeds zwaarder en strenger. Zo moeten ze bijvoorbeeld niet alleen zelfstandig groepsactiviteiten kunnen opzetten, maar ze moeten ook kunnen omgaan met (lastige) kinderen en met nieuwe wet- en regelgeving. Aan de andere kant wordt het er niet gemakkelijker op om goede vrijwilligers te vinden. Daardoor ligt er nog meer nadruk op het goed aansturen van vrijwilligers. Een vrijwilligersbeleid is daarom noodzaak. Uit een goed vrijwilligersbeleid blijkt de erkenning en de waardering voor de inzet en het werk van vrijwilligers. Het formuleren van vrijwilligersbeleid is met name een taak van het bestuur. De uitvoering ervan is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het bestuur en de vrijwilligers.
Wat ken/kun je na afloop
Na afloop heb je nieuwe inzichten in hoe je het bestuurs- en/of vrijwilligerswerk aantrekkelijker kunt maken. Ook leer je hoe je de werving van vrijwilligers en/of leden anders en constructiever kunt aanpakken. Je neemt een groot aantal tips mee.
Website: Training boeken