Werven van donateurs
Een van de vele mogelijkheden om te komen tot extra financiële armslag is het werven van donateurs.
Een interessante groep mensen bestaat uit diegenen die sympathie hebben voor je organisatie, maar hier verder niet actief in willen zijn. Deze categorie mensen zou je kunnen vragen om donateur te worden.
Je kunt deze donateurs werven via een kraampje op de markt of tijdens clubactiviteiten waarmee de publiciteit gezocht wordt. Je kunt echter ook brieven versturen, om een vervolgactie aan te kondigen. Bijvoorbeeld dat je langs komt om iets over de club te vertellen.
Donaties zijn gelden, vaardigheden (bijvoorbeeld het maken van kleedjes voor op de groepstafels), kennis (bijvoorbeeld iemand met een goede financiële opleiding die bereid is de penningmeester te ondersteunen) en goederen (bijvoorbeeld knutselmaterialen, sport- en spelmaterialen enz.) die worden geschonken aan een organisatie zonder dat een tegenprestatie wordt verwacht of verlangd. De donateur verwacht dan geen tegenprestatie.
In geld uitgedrukt is een donatie meestal klein, maar voor de organisatie geldt dat vele kleintjes één grote maken.
Het voordeel van goede donateurs is dat deze vaak jarenlang doneren en daarmee de financiële basis versterken.
Zorg wel dat een nieuwe donateur direct de nodige informatie over je organisatie ontvangt. Een donateur kan lid worden van je organisatie en hierdoor genieten van alle voordelen van je organisatie zonder actief te zijn. Dit hoeft echter niet. Bied echter deze keuzemogelijkheid aan.
Vaak onder de noemer
-
Vrienden van ...
-
Club van ...